W województwie opolskim odbędzie się dziś otwarcie części obwodnicy Nysy w ciągu drogi krajowej nr 46. Jest to ostatni brakujący fragment tej trasy, którego długość wynosi ponad 9 km. Kierowcy zostaną wpuszczeni na drogę ok. godziny 14:00.
Nowa trasa
Trasa, która dziś zostanie otwarta, liczy 9,1 km i prowadzi od węzła Nysa w rejonie tzw. „Górki Hanuszowskiej”, w kierunku Prudnika, i kończy się rondem w rejonie miejscowości Niwnica. Biegnie ona w ciągu drogi krajowej nr 46.
Wyświetl większą mapę
W ramach tej części inwestycji wykonano 10 obiektów mostowych, w tym most nad rzeką Nysą Kłodzką o długości całkowitej 383 metrów, 2 ronda i trasę zasadniczą w przeważającej części o przekroju 2+1. Zrealizowano kompletny system odwodnienia drogi wraz ze zbiornikami retencyjnymi. Wykonano również drogi dojazdowe do przyległych terenów rolniczych, przebudowano drogi kolidujące z obwodnicą, wykonano urządzenia ochrony środowiska, dokonano przebudowy infrastruktury technicznej.
Czerwcowy fragment
Jest to trasa obwodowa dla Nysy, a właściwie jej część.
Pierwszy fragment drogi został otwarty już na początku czerwca br. czyli kilka miesięcy przed planowanym terminem. Miał on długość ok. 7,5 km, leżał w rejonie „Górki Hanuszowskiej” i biegł w kierunku Kłodzka. W ramach tego etapu projektu wybudowano 4 obiekty mostowe, 1 węzeł i 2 ronda.
Trasa zasadnicza ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Nowa droga ma kompletny system odwodnienia wraz ze zbiornikami retencyjnymi. Wokół niej powstały drogi dojazdowe do przyległych terenów rolniczych, przebudowane zostały drogi kolidujące z obwodnicą, oraz infrastruktura techniczna. Droga jest oświetlona, a także wyposażona w urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu.
Ważna droga za ponad 300 mln zł
Z realizację inwestycji odpowiada konsorcjum firm Mota Engil Kraków i Himmel & Papesch Opole, a wartość robót budowalnych na całej długości drogi to prawie 307,5 mln zł. Przedsięwzięcie zostało dofinansowane ze środków Unii Europejskiej na poziomie 85% kosztów kwalifikowanych.
Obwodnica Nysy, jak każda droga obiegająca miasto, ma za zadanie przede wszystkim przejąć ruch tranzytowy z dotychczasowych ciągów mniejszych tras oraz z samej Nysy. Dodatkowo skróci ona czas podróży, a także poprawi bezpieczeństwo ruchu.