Partner serwisu
Drogi i autostrady

Filtry w tunelach drogowych to rzadkość

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
15-02-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Filtry w tunelach drogowych to rzadkość
fot. um.warszawa.pl
Warszawiacy walczą o instalację filtrów powietrza wyrzucanego z budowanego tunelu w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy. Projekt nie uwzględnienia ich w fazie realizacji projektu. Ministerstwo Infrastruktury, podjęło decyzję, że mogą zostać one zamontowane dopiero po analizach porealizacyjnych. W przypadku takich urządzeń nadal pozostaje wiele pytań. Jak wynika z aktualnych danych – instalacja filtrów powietrza jako wyposażenia tuneli jest stosowana bardzo rzadko. Na setki tysięcy podziemnych przepraw, mniej niż 60 wyposażono w instalacje filtrujące, z czego 5% posiada instalacje mające za zadanie ochronę środowiska.

W styczniu Warszawa złożyła odwołanie od wydanej przez wojewodę mazowieckiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji dotyczącej budowy odcinka A Południowej Obwodnicy Warszawy (POW) w ciągu drogi ekspresowej S2 na Ursynowie. Mieszkańcy jak i władze stolicy domagają się instalacji filtrów powietrza wyrzucanego z podziemnej przeprawy już na etapie jej budowy. Jak w odpowiedzi poinformowało Ministerstwo Infrastruktury – możliwość ich zamontowania pojawi się dopiero po realizacji inwestycji i przeprowadzeniu analiz porealizacyjnych. Mieszkańcy warszawskiego Ursynowa są jednak zdania, że montaż urządzeń do oczyszczania powietrza powinien być uwzględniony już na etapie budowy infrastruktury.

W przypadku filtrów, których chce miasto, pozostaje nadal wiele pytań. Nie wiadomo jaki miałby być ich koszt oraz czy rozwiązanie będzie znacząco ograniczało emisję zanieczyszczeń przez samochody korzystające z podziemnej przeprawy.

Z aktualnych danych wynika, że uwzględnianie takiego rozwiązania jest rzadkością w przypadku inwestycji tunelowych. Obecnie na świecie brak norm, czy wymagań dla filtrów powietrza montowanych w tunelach, a wszelkie instalacje są instalacjami eksperymentalnymi.

W tej chwili na setki tysięcy podziemnych przepraw, mniej niż 60 wyposażono w instalacje filtrujące, z czego 5% posiada instalacje mające za zadanie ochronę środowiska. Pozostałe zostały zbudowane tak by dostosować obiekty wykonane w przeszłości, do nowych norm widoczności w tunelach bez konieczności budowy nowych szybów wentylacyjnych. Jednak rozwiązanie to okazało się na tyle nieefektywne, że rekomendowane było tylko w przypadku adaptacji starych obiektów, a w nowych przezierność powietrza uzyskiwano poprzez odpowiednią wentylację i utrzymanie czystości.

W związku z powyższym, nie ma możliwości oszacowania kosztów instalacji w inny sposób, jak poprzez doświadczenia przy już zrealizowanych obiektach. Szacunkową wartość instalacji takich filtrów podają w swoich pracach prof. dr hab. inż. Stanisław Nawrat i dr inż. Natalia Schmidt-Polończyk, oraz mgr inż. Sebastiana Napieraja. Według ich wyliczeń koszt urządzeń do oczyszczania powietrza wraz z ich montażem to ok. 5% wartości kontraktu.

Należy zaznaczyć jednak, że tunele już z założenia są konstrukcjami, których jednym z zadań jest ograniczenie zanieczyszczenia środowiska. – W tunelach większość zanieczyszczeń opada na drogę i podczas regularnego mycia i zamiatania trafia do utylizacji – komentuje przedstawiciel Astaldi, firmy, która jest generalnym wykonawcą odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy, w którego ciągu powstanie tunel drogowy o długości ponad 2 km. – Dodatkowo, w przypadku przeprawy podziemnej w ciągu POW wysokość wyrzutni w decyzji środowiskowej przewidziano tak, aby funkcjonowanie tunelu nie miało wpływu na sąsiedztwo trasy – dodaje.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

GDDKiA wybrała wykonawcę S11 Bobolice – Szczecinek!

Drogi i autostrady

GDDKiA wybrała wykonawcę S11 Bobolice – Szczecinek!

Mikołaj Kobryński 06 lipca 2023

Świętokrzyskie: Zburzą 40 domów, aby zbudować obwodnicę?

Drogi i autostrady

Budimex przejmie plac budowy obwodnicy na Mazowszu

Drogi i autostrady

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

GDDKiA wybrała wykonawcę S11 Bobolice – Szczecinek!

Drogi i autostrady

GDDKiA wybrała wykonawcę S11 Bobolice – Szczecinek!

Mikołaj Kobryński 06 lipca 2023

Świętokrzyskie: Zburzą 40 domów, aby zbudować obwodnicę?

Drogi i autostrady

Budimex przejmie plac budowy obwodnicy na Mazowszu

Drogi i autostrady

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5