Warszawiacy walczą o instalację filtrów powietrza wyrzucanego z budowanego tunelu w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy. Projekt nie uwzględnienia ich w fazie realizacji projektu. Ministerstwo Infrastruktury, podjęło decyzję, że mogą zostać one zamontowane dopiero po analizach porealizacyjnych. W przypadku takich urządzeń nadal pozostaje wiele pytań. Jak wynika z aktualnych danych – instalacja filtrów powietrza jako wyposażenia tuneli jest stosowana bardzo rzadko. Na setki tysięcy podziemnych przepraw, mniej niż 60 wyposażono w instalacje filtrujące, z czego 5% posiada instalacje mające za zadanie ochronę środowiska.
W styczniu Warszawa złożyła odwołanie od wydanej przez wojewodę mazowieckiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji dotyczącej budowy odcinka A Południowej Obwodnicy Warszawy (POW) w ciągu drogi ekspresowej S2 na Ursynowie. Mieszkańcy jak i władze stolicy domagają się instalacji filtrów powietrza wyrzucanego z podziemnej przeprawy już na etapie jej budowy.
Jak w odpowiedzi poinformowało Ministerstwo Infrastruktury – możliwość ich zamontowania pojawi się dopiero po realizacji inwestycji i przeprowadzeniu analiz porealizacyjnych. Mieszkańcy warszawskiego Ursynowa są jednak zdania, że montaż urządzeń do oczyszczania powietrza powinien być uwzględniony już na etapie budowy infrastruktury.
W przypadku filtrów, których chce miasto, pozostaje nadal wiele pytań. Nie wiadomo jaki miałby być ich koszt oraz czy rozwiązanie będzie znacząco ograniczało emisję zanieczyszczeń przez samochody korzystające z podziemnej przeprawy.
Z aktualnych danych wynika, że uwzględnianie takiego rozwiązania jest rzadkością w przypadku inwestycji tunelowych. Obecnie na świecie brak norm, czy wymagań dla filtrów powietrza montowanych w tunelach, a wszelkie instalacje są instalacjami eksperymentalnymi.
W tej chwili na setki tysięcy podziemnych przepraw, mniej niż 60 wyposażono w instalacje filtrujące, z czego 5% posiada instalacje mające za zadanie ochronę środowiska. Pozostałe zostały zbudowane tak by dostosować obiekty wykonane w przeszłości, do nowych norm widoczności w tunelach bez konieczności budowy nowych szybów wentylacyjnych. Jednak rozwiązanie to okazało się na tyle nieefektywne, że rekomendowane było tylko w przypadku adaptacji starych obiektów, a w nowych przezierność powietrza uzyskiwano poprzez odpowiednią wentylację i utrzymanie czystości.
W związku z powyższym, nie ma możliwości oszacowania kosztów instalacji w inny sposób, jak poprzez doświadczenia przy już zrealizowanych obiektach. Szacunkową wartość instalacji takich filtrów podają w swoich pracach prof. dr hab. inż. Stanisław Nawrat i dr inż. Natalia Schmidt-Polończyk, oraz mgr inż. Sebastiana Napieraja. Według ich wyliczeń koszt urządzeń do oczyszczania powietrza wraz z ich montażem to ok. 5% wartości kontraktu.
Należy zaznaczyć jednak, że tunele już z założenia są konstrukcjami, których jednym z zadań jest ograniczenie zanieczyszczenia środowiska. – W tunelach większość zanieczyszczeń opada na drogę i podczas regularnego mycia i zamiatania trafia do utylizacji – komentuje przedstawiciel Astaldi, firmy, która jest generalnym wykonawcą odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy, w którego ciągu powstanie tunel drogowy o długości ponad 2 km. – Dodatkowo, w przypadku przeprawy podziemnej w ciągu POW wysokość wyrzutni w decyzji środowiskowej przewidziano tak, aby funkcjonowanie tunelu nie miało wpływu na sąsiedztwo trasy – dodaje.