Partner serwisu
Drogi i autostrady

Greinke dla RI: W Porcie Gdańsk kolej i samochody traktujemy równo

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
15-06-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfarstruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Greinke dla RI: W Porcie Gdańsk kolej i samochody traktujemy równo
fot. gmpz.pl
– My jako port musimy być przygotowani na zapewnienie równie dobrych warunków infrastrukturalnych na naszych terenach zarówno w zakresie funkcji dowozowo-odwozowej koleją, jak i samochodem – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Leonard Dolecki, portal „RynekInfrastruktury.pl”: W jaki sposób można rozwinąć transport intermodalny w gdańskim porcie?

Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego portu Gdańsk:
Na pewno poprzez inwestycje. Nie ukrywamy, że m.in. mając na uwadze rozwój transportu intermodalnego poczyniliśmy starania o pozyskanie środków na realizację inwestycji drogowych i kolejowych w naszym porcie. Myślę tu o projekcie w prawobrzeżnej części portu, który obejmować będzie budowę i przebudowę ulic o łącznej długości 7,2 km oraz torów o łącznej długości 10 km – projekt którego wartość szacowana jest na kwotę ponad 100 mln zł. Celem tego przedsięwzięcia jest rozwój infrastruktury będącej elementem sieci TEN-T. Sieć drogowa i kolejowa objęta projektem zapewni dogodny dostęp do istniejących i nowych baz i terminali w Porcie Zewnętrznym, łącząc tereny portowe z lądową infrastrukturą dostępową (zewnętrzną), to jest z autostradą A1, drogą S7 oraz dwoma liniami kolejowymi: E-65 i CE-65 należącymi do głównych linii kolejowych w Polsce. Inwestycje poczynione dotąd przez gminę, Generalną Dyrekcję Dróg, czy PKP PLK to jedno. Teraz przyszła kolej na pociągnięcie tych inwestycji dalej pod bramy poszczególnych terminali. Dopiero wówczas będziemy mogli mówić o całkowitym wypełnieniu celów tychże przedsięwzięć.

Jakie inwestycje rozwijające transport intermodalny w Porcie Gdańsk są prowadzone?

Jeśli chodzi o rozwój transportu intermodalnego, aktualnie rozbudowywany jest terminal kontenerowy DCT, który dla nowo przygotowywanych zdolności przeładunkowych rozbudował w ostatnim czasie bocznicę kolejową, zwiększając ilość torów z dwóch do czterech – łączna długość torów 2,5 km i przepustowość roczna 780 tyś TEU.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk z kolei planuje poprawę dostępu kolejowego poprzez realizację dwutorowego układu, łączącego stacje PKP Gdańsk Port Północny z bocznicą terminalu DCT. Aktualnie istnieje połączenie jednotorowe, kolidujące z jedyną drogą do DCT (przejazd w poziomie szyn), jaką jest ulica Kontenerowa. Realizacja nowego dostępu zakłada skrzyżowanie bezkolizyjne, tj. droga będzie przechodzić wiaduktem nad torami, co pozwoli zachować płynność ruchu dla obu gałęzi transportowych.

Na rzecz powyższego dotychczas wykonano Koncepcję wielobranżową oraz część środowiskową. Przewidywany termin zakończenia prac projektowych to IV kwartał br.

Wszyscy mamy świadomość zapisów sformułowanych w Białej Księdze, gdzie wskazuje się, że do 2030 roku 30% drogowego transportu towarów na odległościach większych niż 300 km należy przenieść na inne środki transportu, np. kolej lub transport wodny, zaś do 2050 r. powinno to być ponad 50 % tego typu transportu. Osiągnięcie tego celu bezwzględnie wymaga odpowiedniej infrastruktury, stąd też nasze plany inwestycyjne w tym zakresie.

Jakie inwestycje kolejowe są planowane w najbliższym czasie?

Oprócz tych wymienionych przeze mnie przed chwilą ZMPG ma w planach modernizację infrastruktury dostępowej drogowo-kolejowej do Basenu Górniczego i nabrzeży: Dworzec Drzewny oraz Przemysłowe, której celem będzie poprawa dostępu do wymienionych nabrzeży.

Niniejsza inwestycja jest realizowana w uzgodnieniu z Gminą Miasta Gdańsk – na podstawie porozumienia dot. współpracy przy aplikowaniu o dofinansowanie.

Do tego wypada wspomnieć o dalszej części inwestycji kolejowych zaplanowanych przez PKP PLK w ramach projektu p.n.: „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do Portu Gdańsk” – 7.1-77 w ramach POIiŚ 2013-20. Celem projektu jest modernizacja, a wręcz przebudowa stacji PKP obsługujących Port Gdańsk. Myślę tu m.in. o stacji Gdańsk Zaspa Towarowa, która obsługuje lewobrzeżną część portu – bezpośrednio Nabrzeża WOC, Oliwskie a także Wiślane i Szczecińskie poprzez linie nr 722 łączącą stację z rejonem Gdańsk Wiślany. Z kolei prawobrzeżną część portu obsługują stacje Gdańsk Port Północny oraz Gdańsk Kanał Kaszubski, zapewniające dostępność kolejową odpowiednio terminalom Portu Zewnętrznego oraz bazom Portu Wewnętrznego, skupionym przy Kanale Martwej Wisły.

Inwestycja ta docelowo ma zapewnić optymalizację układu względem potrzeb portu oraz wokół skupionych kontrahentów. W ramach niniejszego zadania dotychczas zrealizowano wstępną dokumentację techniczną, tj. Studium Wykonalności.

Jaki środek transportu jest najlepszy dla przewozów towarów do/z portu?

Odpowiedź jest prosta – najtańszy. W roku ubiegłym udział transportu samochodowego w porcie kształtował się na poziomie 24%, natomiast kolejowego na poziomie 28%. Choć dla samych ładunków skonteneryzowanych udział poszczególnych gałęzi transportowych był nieco inny. W przypadku samochodów wynosił on 67%, natomiast w kolei – 33%.

My jako port musimy być przygotowani na zapewnienie równie dobrych warunków infrastrukturalnych na naszych terenach zarówno w zakresie funkcji dowozowo-odwozowej koleją, jak i samochodem.

Z każdym rokiem obsługujemy w Gdańsku coraz więcej ładunków w relacji burtowej, a to pociąga za sobą coraz większy ruch także na lądzie, czy to na szynach, czy to na drodze. Dla przykładu w samym 2015 roku ruch dowozowo-odwozowy samochodowy wzrósł aż o 20% w porównaniu z rokiem 2014, a kolejowy aż o 40%. W ciągu zaledwie 12 miesięcy 2015 przez nasz port przejechało ponad 340 tys. samochodów ciężarowych, czyli więcej niż w samym Gdańsku jest zarejestrowanych aut ciężarowych i osobowych razem wziętych. To pokazuje skalę zjawiska jakim jest Port Gdańsk, jakby nie było największy węzeł logistyczny kraju. Węzeł, który w równej mierze potrzebuje drożnej i sprawnej infrastruktury nabrzeżowej, ale i dostępowej tak od strony wody, jak i lądu. Zależy nam aby tak było, inaczej nie będziemy mogli mówić o porcie z perspektywami na przyszłość do jakiej pretendujemy.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Intermodal i logistyka

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Mikołaj Kobryński 22 sierpnia 2023

CMA CGM: Pierwsze zawinięcie do Gdańska w ramach nowego serwisu oceanicznego

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

PCC Intermodal jeździ Traxxami

Inżynieria i innowacje

PCC Intermodal jeździ Traxxami

inf. pras. 03 lipca 2023

Laude będzie współpracować z Kolejami Ukraińskimi

Intermodal i logistyka

Litwa: Samskip uruchamia nowe połączenie intermodalne z Kowna

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Intermodal i logistyka

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Mikołaj Kobryński 22 sierpnia 2023

CMA CGM: Pierwsze zawinięcie do Gdańska w ramach nowego serwisu oceanicznego

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

PCC Intermodal jeździ Traxxami

Inżynieria i innowacje

PCC Intermodal jeździ Traxxami

inf. pras. 03 lipca 2023

Laude będzie współpracować z Kolejami Ukraińskimi

Intermodal i logistyka

Litwa: Samskip uruchamia nowe połączenie intermodalne z Kowna

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5