Pierwszy z trzech odcinków drogi ekspresowej S7 na Mazowszu zakontraktowany. To fragment między Czosnowem i Modlinem. Ma być gotowy przed końcem 2023 roku. Jest duże prawdopodobieństwo, że odcinek zostanie udostępniony wcześniej – zadeklarował wykonawca.
Podpisana dziś umowa dotyczy odcinka liczącego 10 km. Jego wykonawcą jest Budimex a kontrakt jest wart ok. 598,8 mln zł. Zgodnie z nim droga powinna być gotowa w ciągu 36 miesięcy nie licząc okresów zimowych w czasie prowadzenia robót budowlanych. Pierwsze 10 miesięcy to czas na projektowanie i złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej.
– S7 to lider wśród dróg, gdzie zdarza się najwięcej wypadków ze skutkiem śmiertelnym. Ta droga musi zostać przebudowana – powiedział podczas konferencji prasowej minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – Docelowo ta droga połączy Trójmiasto, Mazowsze i południe naszego kraju. Realizujemy wiele inwestycji, także w trudnym czasie spowodowanym epidemią kryzysu – dodał.
fot. MI
Droga S7 między Czosnowem a Modlinem ma mieć dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. Trasa ekspresowa powstanie w miejscu dotychczasowej krajowej siódemki. Finał spodziewany jest w końcówce 2023 r. Inwestycja będzie realizowana pod ruchem. – To będzie jedno z największych wyzwań – przyznał Dariusz Blocher, prezes Budimeksu. Dodał jednak, że biorąc pod uwagę doświadczenie firmy z powstającej również pod ruchem autostrady A1 między Tuszynem i Piotrkowem, uda się tak zorganizować prace, by wykonać zadanie wcześniej. – Mamy kilka pomysłów – powiedział nie zdradzając szczegółowych rozwiązań. – Jest duże prawdopodobieństwo, że pojedziemy tą drogą wcześniej niż w listopadzie 2023 roku – powiedział prezes Budimeksu.
Wiadomo, że w czasie budowy kierowcy mają mieć do dyspozycji dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, ale trudności z pewnością nie da się uniknąć.
W ramach zadania rozbudowane zostaną dwa istniejące węzły drogowe: Modlin i Błonie. Ponadto konstrukcja mostu na Wiśle w Zakroczymiu zostanie uzupełniona o chodnik (na nitce obiektu w kierunku Warszawy) i ścieżkę rowerową (na nitce obiektu w kierunku Gdańska). Ponadto wybudowane zostaną drogi równoległe do obsługi przyległego terenu, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Decyzję o rodzaju nawierzchni – betonowej lub asfaltowej – inwestor pozostawił wykonawcy. Podczas konferencji prasowej Dariusz Blocher poinformował, że wykonawca planuje wykonać nawierzchnię bitumiczną.
– To piętnasta umowa w tym roku – powiedział o zawartym dziś kontrakcie Tomasz Żuchowski. – Razem z nią będziemy mieli w portfelu 9 mld zł i 223 km w umowach podpisanych w tym roku – dodał szef GDDKiA. Zauważył jednocześnie, że to nie pierwsza inwestycja w tym roku, którą ma realizować Budimex.
– W ciągu dwóch tygodni to trzecia podpisana przez nas umowa na budowę dróg ekspresowych – przyznał Dariusz Blocher. – To jasno pokazuje, że życie na polskich budowach się toczy i że rząd myśli o tym co nas czeka w przyszłości, bo podpisywane umowy dają stabilizację i pewność jutra dla ponad miliona pracowników branży drogowej i budowlanej – stwierdził szef Budimeksu.
Obecnie na etapie postępowania przetargowego są jeszcze dwa odcinki S7 między Warszawa a Płońskiem. W jednym przypadku (Siedlin - Załuski) nie wskazano jeszcze najkorzystniejszej oferty, w drugim (Załuski - Modlin)
rozstrzygnięcie zostało zaskarżone do Krajowej Izby Odwoławczej.