Do roku 2024 powstać ma obwodnica Oświęcimia w ciągu drogi krajowej nr 44. W piątek 10 lipca Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z Budimeksem. Zadanie będzie realizowane w trybie zaprojektuj i wybuduj.
Zawarty właśnie kontrakt ma wartość 467,7 mln zł.
– Mieszkańcy Oświęcimia, podobnie jak mieszkańcy wielu polskich miast, zasługują na obwodnicę. Nowy odcinek DK-44 pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta, dzięki czemu zmniejszą się korki, hałas i poprawi poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego – powiedział cytowany w komunikacie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Obwodnica Oświęcimia będzie drogą dwujezdniową klasy GP o długości 9 km. Powstanie w nowym śladzie i połączy drogę S1 z istniejącą DK-44. W ramach zadania powstaną mosty na Wiśle, Sole i Młynówce, wybudowany zostanie także wiadukt kolejowy.
Zadaniem wykonawcy będzie uzyskanie wymaganych prawem opinii, uzgodnień, zezwoleń i decyzji niezbędnych do zaprojektowania i zrealizowania inwestycji, opracowanie dokumentacji powykonawczej oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie drogi. Na realizację kontraktu przewidziano 36 miesięcy, do czasu budowy nie będą wliczane okresy zimowe (od 15 grudnia do 15 marca).
Inwestycja musi być realizowana według szczególnych rygorów z względu na przebieg w bliskiej odległości od Miejsca Pamięci i Muzeum Auschwitz-Birkenau. Wymagało to opracowania specjalnego raportu związanego z oceną oddziaływania na miejsce pamięci o nazistowskim obozie koncentracyjnym funkcjonującym w latach 1940-1945. Raport zawiera m.in. rozwiązania elementów drogi oraz zalecenia, które trzeba uwzględnić na poszczególnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji.
Jak poinformowało ministerstwo Infrastruktury, raport będzie przedmiotem analizy ekspertów UNESCO, gdyż obszar ten od 1979 r. znajduje się na Liście Światowego Dziedzictwa. – Wykonawca opracowując projekt budowlany musi analizować zawarte w nim rozwiązania pod kątem zgodności z zapisami zawartymi w tym raporcie – informuje w komunikacie Ministerstwo Infrastruktury.
Obwodnica Oświęcimia jest częścią zadania obejmującego budowę drogi ekspresowej S1 na odcinku Mysłowice – Bielsko-Biała realizowanej w podziale na 3 odcinki (plus obwodnica Oświęcimia). Do tej pory podpisana została także umowa na budowę odcinka od Oświęcimia do Dankowic - wykonawca to konsorcjum Porr i Mota Engil. Pozostałe są jeszcze na etapie przetargu, przy czym dla odcinka Dankowice - Suchy Potok wskazano najkorzystniejszą ofertę (konsorcjum Mirbud i Kobylarnia).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.