Partner serwisu
Drogi i autostrady

Kiedy trzeci pas na autostradowej obwodnicy Poznania?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
17-08-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Kiedy trzeci pas na autostradowej obwodnicy Poznania?
fot. AWSA
Niedawno zakończył się drugi etap konsultacji społecznych dotyczących rozbudowy autostradowej obwodnicy Poznania. Chodzi o dobudowanie trzeciego pasa na odcinku Krzesiny – Komorniki. Wymaga tego obecne natężenie ruchu. Wciąż nie wiadomo jednak kiedy mogłaby ruszyć budowa. Spółka Autostrada Wielkopolska czeka obecnie na decyzję środowiskową, licząc, że zostanie ona wydana jeszcze w sierpniu. RDOŚ zastrzega jednak, że na razie ten termin jest trudny do oszacowania.

Obwodnica Poznania została wybudowana przez GDDKiA. W 2003 roku w bezpłatne utrzymanie przejęła je spółka Autostrada Wielkopolska. Trasa powstała jako droga z dwoma pasami ruchu – biorąc pod uwagę ówczesne natężenie ruchu, trzeci pas nie był jeszcze potrzebny, jednak już wtedy brano pod uwagę konieczność jego dobudowania w przyszłości. Warunki rozbudowy obwodnicy uregulowano w umowie koncesyjnej między rządem i AWSA.

Przygotowania od 2012 roku

Zgodnie z tymi warunkami, rozpoczęcie prac przygotowawczych powinno się rozpocząć w chwili osiągnięcia na obwodnicy ruchu na poziomie średnio 45 tys. pojazdów na dobę. – W listopadzie 2012 r. AWSA poinformowała GDDKiA o osiągnięciu tego poziomu i niezwłocznie – jeszcze w 2012 r. – rozpoczęły się działania prowadzące do uzyskania pozwoleń na budowę – wyjaśnia Zofia Kwiatkowska, rzecznik prasowa AWSA. Spółka nie dostała jednak zgody na kompletowanie dokumentacji według tzw. skróconego trybu. Konieczne okazało się wszczęcie takiej procedury, jak w przypadku prowadzenia nowych inwestycji – łącznie m.in. z raportem oddziaływania na środowisko i uzyskaniem decyzji środowiskowej.

– RDOŚ po zmianie kilku terminów zapowiedziała w czerwcu, że decyzję może wydać w sierpniu 2016 roku. Dopiero na bazie decyzji środowiskowej będziemy w stanie zakończyć projektowanie i wystąpić o pozwolenie na budowę – mówi Zofia Kwiatkowska.

Jednak rzecznik poznańskiej RDOŚ nie potwierdza sierpniowego terminu. – Postępowanie w tej sprawie nadal się toczy – informuje. –Zakończyła się procedura drugiego udziału społeczeństwa, trwa analiza uwag i wniosków, które wpłynęły. Oczekujemy także na opinię sanitarną Sanepidu, a zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego przed wydaniem decyzji strony będą mogły jeszcze wypowiedzieć się co do zgromadzonych dowodów i materiałów – wyjaśnia Łukasz Dąbkowski z RDOŚ. – Trudno na obecnym etapie określić konkretną datę wydania decyzji – stwierdza. Od tego terminu zależy natomiast uzyskanie pozwolenia na budowę, a w konsekwencji rozpoczęcie robót.

Zgodnie z planem, w pierwszej kolejności trzeci pas budowany będzie na odcinku obwodnicy o długości 13,3 km pomiędzy węzłami Krzesiny i Komorniki. W następnych etapach będą rozbudowywane także pozostałe odcinki: od węzła Komorniki do węzła Poznań Zachód i jako ostatni – ze względu na mniejszy przyrost ruchu – od węzła Krzesiny do Poznań Wschód. – Taka kolejność uwarunkowana jest osiągnięciem konkretnego poziomu ruchu zapisanego w umowie koncesyjnej – tłumaczy Zofia Kwiatkowska.

Będzie więcej ekranów

Choć warunki rozbudowy obwodnicy są szczegółowo zapisane w umowie koncesyjnej, inwestycja będzie realizowana w znacznie szerszym zakresie niż to pierwotnie przewidziano. Od czasu przejęcia obwodnicy przez AWSA istotnie zmieniły się bowiem przepisy dotyczące ochrony środowiska. – To w znacznym stopniu podnosi koszty inwestycji – zauważa rzeczniczka prasowa. – Oprócz dobudowy trzeciego pasa, konieczna będzie również modernizacja nawierzchni z przystosowaniem do większego ruchu, poszerzenie łącznic na wybranych węzłach, a także rozbudowa istniejących i dobudowa nowych ekranów akustycznych – wskazuje.

Dla porównania: obecnie łączna powierzchnia ekranów akustycznych na obwodnicy wynosi ponad 11 tys. m2, a w ramach realizowanego projektu po poszerzeniu autostrady powierzchnia ekranów będzie blisko 3 razy większa i wyniesie ponad 28 tys. m2.

By w jak najmniejszym stopniu zakłócić ruch na obwodnicy w związku z rozbudową, AWSA już w tym roku prowadzi prace wyprzedzające na 3 węzłach autostradowych. Polegają one na wzmocnieniu nawierzchni.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

GDDKiA wybrała wykonawcę S11 Bobolice – Szczecinek!

Drogi i autostrady

GDDKiA wybrała wykonawcę S11 Bobolice – Szczecinek!

Mikołaj Kobryński 06 lipca 2023

Świętokrzyskie: Zburzą 40 domów, aby zbudować obwodnicę?

Drogi i autostrady

Budimex przejmie plac budowy obwodnicy na Mazowszu

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Budimex ruszy z robotami na obwodnicy Sztabina

Drogi i autostrady

Budimex ruszy z robotami na obwodnicy Sztabina

ep. 12 września 2023

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

GDDKiA wybrała wykonawcę S11 Bobolice – Szczecinek!

Drogi i autostrady

GDDKiA wybrała wykonawcę S11 Bobolice – Szczecinek!

Mikołaj Kobryński 06 lipca 2023

Świętokrzyskie: Zburzą 40 domów, aby zbudować obwodnicę?

Drogi i autostrady

Budimex przejmie plac budowy obwodnicy na Mazowszu

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Budimex ruszy z robotami na obwodnicy Sztabina

Drogi i autostrady

Budimex ruszy z robotami na obwodnicy Sztabina

ep. 12 września 2023

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5