Trwają prace projektowe dotyczące jednej z najważniejszych tras w północnej części Łodzi – ul. Wojska Polskiego. Obejmują one nie tylko ruch tramwajowy, ale także kołowy. Jezdnia jest tam obecnie w bardzo złym stanie technicznym, więc przebudowa będzie oznaczać dużą poprawę warunków drogowych w dzielnicy Bałuty.
Łódzkie media poświęcają w ostatnim czasie dużo miejsca planowanym pracom infrastrukturalnym na ul. Wojska Polskiego i na ulicach sąsiednich. Skupiają się jednak głównie na tramwajowych aspektach tej dofinansowanej z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego inwestycji, bo stan torowiska jest tam
tak zły, że planowane jest zawieszenie ruchu na długo przed rozpoczęciem robót. Projekt zakłada jednak również szereg prac związanych z ruchem drogowym.
Przesuną torowisko, zachowają pas zieleni – W ramach inwestycji powstanie nowe torowisko wraz z pętlą, ale także jezdnia, chodniki czy parking typu Park and Ride – mówi Piotr Wasiak z Zarządu Inwestycji Miejskich Urzędu Miasta Łodzi. Dodaje, że wartość wszystkich robót szacowana jest na ok. 114 mln zł. Dofinansowanie unijne wynosi zaś blisko 74 mln zł.
Prace na Wojska Polskiego mają objąć odcinek od ul. Franciszkańskiej do węzła Palki/Strykowska, a więc ten, który jest obecnie w fatalnym stanie technicznym. – Inwestycja będzie przebiegała w obecnym pasie drogowym – zapowiada przedstawiciel ZIM. Jest to podyktowane m.in. chęcią pozostawienia szpalerów drzew, które mają zostać uzupełnione o dodatkowe nasadzenia. Zmienić się ma za to położenie torowiska: pomiędzy ul. Zielną a Franciszkańską zostanie ono przesunięte na południową stronę ulicy (dziś biegnie pośrodku jezdni).
Docelowo zmieni się układ ulic dla ruchu kołowego – Obecnie trwają prace projektowe, które zgodnie z kontaktem zakończą się wiosną przyszłego roku. Planujemy, że budowa rozpocznie się w przyszłym roku i zakończy w 2022 r. – zapowiada Piotr Wasiak. Wykonawcą projektu jest coraz aktywniejszy na łódzkim rynku infrastrukturalnym Progreg. Jednym z wyzwań będzie dla przedsiębiorstwa zaprojektowanie tunelu tramwajowego, który ma prowadzić do nowego krańca zlokalizowanego kilkaset metrów od obecnej pętli Doły, za skrzyżowaniem z ul. Inflancką. W tunelu mają znaleźć się także dojścia piesze do przystanków.
Przebudowa odcinka od Strykowskiej do Franciszkańskiej to pierwszy etap prac mających, jak zapowiadał wcześniej Urząd Miasta Łodzi, docelowo zmienić układ komunikacyjny w rejonie Starych Bałut. Ul. Wojska Polskiego na dalszym odcinku od Franciszkańskiej do pl. Kościelnego, gdzie się kończy, ma zostać wyłączona z ruchu kołowego – będzie odbywać się tam wyłącznie ruch tramwajowy i pieszy. Stworzona ma zostać natomiast alternatywna droga biegnąca dzisiejszymi ulicami Berlińskiego i Bazarową do Lutomierskiej.