W ciągu roku powinna zakończyć się przebudowa dwóch ulic obsługujących przemysłową część Teofilowa. Zarząd Inwestycji Miejskich wybrał najkorzystniejszą ofertę – w stosunku do kosztorysu inwestorskiego udało się zaoszczędzić ponad półtora miliona złotych. Do początku grudnia obie drogi mają mieć wykonaną nawierzchnię jezdni, choć jeszcze bez warstwy ścieralnej.
Wybrany przez ZIM wykonawca to Strabag. Firma podjęła się przebudowy ulic za 8 318 780,83 zł, oferując sześcioletnią gwarancję i rękojmię. ZIM był gotów przeznaczyć na zadanie do 10 milionów złotych. O kontrakt ubiegali się także: łódzki Kral, Przedsiębiorstwo Robót Drogowych i Mostowych z Czartek pod Sieradzem oraz Włodan z Pabianic.
W grudniu już po nowej nawierzchni
– Jesteśmy w przededniu podpisania umowy. Stanie się to zapewne w przyszłym tygodniu – informuje wicedyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Katarzyna Mikołajec. Przypomnijmy, że początkowo
ZIM planował podpisanie umowy jeszcze w lipcu. Tuż po zawarciu kontraktu zostanie uzgodniona tymczasowa organizacja ruchu na czas przebudowy, do której szybkiego wprowadzenia przyszły wykonawca jest przygotowany. Według ZIM można spodziewać się rozpoczęcia prac budowlanych jeszcze w sierpniu.
Zakończenie całej inwestycji nastąpi w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy. Prace będą prowadzone bez całkowitego wyłączania jezdni z ruchu. Pierwszy etap – obejmujący wyłącznie budowę jezdni, być może bez położenia wierzchniej warstwy asfaltu – ma zostać wykonany jeszcze w tym roku, tak by zapewnić na zimę możliwość dojazdu dla działających przy obu ulicach firm. Cała reszta prac, obejmująca wykonanie chodników, drogi rowerowej przy Swojskiej oraz urządzenie zieleni, zostanie już przełożona na przyszły rok.
100 firm czekało na przebudowę
ZIM bierze pod uwagę, że zima będzie na budowie martwym okresem, zakłada jednak, że być może prace będzie można prowadzić jeszcze w grudniu. Zakres planowanej przebudowy infrastruktury podziemnej będzie ograniczony do absolutnego minimum, tak by nie przedłużać całej inwestycji. – Myślę, że termin zakończenia pierwszego etapu jest realny. Wystarczą do tego trzy miesiące – spodziewa się wicedyrektor ZIM.
– Swojska i Zbąszyńska od dawna są w złym stanie. Przy obu ulicach mieści się ponad sto firm – zarówno duże hurtownie, jak i mniejsze przedsiębiorstwa. Ich właściciele od lat apelowali o poprawę stanu nawierzchni – tłumaczy potrzebę inwestycji rzecznik ZIM Piotr Wasiak. – W ubiegłym roku na zlecenie ZIM wykonano projekt, teraz rozpoczną się prace budowlane. Wkrótce znikną utrudnienia, z którymi firmy i ich pracownicy musieli się zmagać – dodaje.
Na razie brak dalszych planów
Przy ulicy, podobnie jak w przypadku przebudowanej niedawno ul. Św. Teresy, zostaną rozmieszczone miejsca postojowe dla ciężarówek. Sama szerokość jezdni pozostanie bez zmian. Wycinka drzew będzie miała niewielki zakres – zniknie tylko ok. 40 sztuk, kolidujących z zakładaną infrastrukturą. Są to, jak twierdzą przedstawiciele Zarządu, głównie samosiejki. Ich wycięcie będą skompensowane nowymi nasadzeniami. Największe drzewa rosnące obecnie przy obu ulicach będą pozostawione.
– Na razie nie ma konkretnych planów przebudowy kolejnych ulic na Teofilowie Przemysłowym, choć zdajemy sobie sprawę z istniejących potrzeb. Kolejne inwestycje mogą dopiero zostać wprowadzone do Wieloletniej Prognozy Finansowej w następnych latach – mówi Mikołajec.