Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) informuje o postępie prac na budowie obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej w ciągu drogi krajowej nr 73. Jak podaje inwestor – roboty trwały również w okresie zimowym.
Prac na budowie obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej w okresie zimowym nie przerwano. Te, które można wykonywać w trudnych warunkach atmosferycznych trwały. Najwięcej wykonano robót melioracyjnych. Tu zaawansowanie prac wynosi ponad 63 %. Roboty mostowe zrealizowane są na poziomie ponad 31 %.
Na najdłuższym na obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej, 116 metrowym wiadukcie nad linią kolejową Tarnów-Szczucin, prowadzone są prace przy budowie szalunku i zbrojeniu ustroju nośnego. Montowane są łożyska na czterech podporach. Betonowany jest ustrój nośny : ściany, płyta pomostowa i skrzydła przepustu na rowie melioracyjnym z przejściem dla małych i średnich zwierząt. Wykonywane są także prace ziemne przy wykopach i nasypach oraz melioracyjne i elektryczne.
Inwestycja obejmuje:
- budowę nowego odcinka jednojezdniowej drogi dwupasowej klasy GP o długości około 6,9 km,
- wykonanie nawierzchni przystosowanej do nośności 115 kN/oś,
- budowę obiektów inżynierskich (wiaduktów, mostu, przepustów, murów oporowych),
- wykonanie systemu odwodnieniowego drogi (kanalizacja deszczowa, rowy, przepusty),
- budowę dróg dojazdowych (serwisowych), zjazdów,
- budowę zatok postojowych do kontroli pojazdów,
- wykonanie urządzeń ochrony środowiska (ekrany, urządzenia oczyszczające wody),
- budowę lub przebudowę chodników,
- oznakowanie i organizacja ruchu z zastosowaniem urządzeń bezpieczeństwa ruchu,
- przebudowę lub zabezpieczenie urządzeń obcych kolidujących z budową drogi,
- opracowanie dokumentacji powykonawczej,
- uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.
Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej to inwestycja, którą napotkały niemałe zawirowania. Jej budowę rozpoczął Vistal wraz z Kieleckim Przedsiębiorstwem Robót Drogowych. W czasie realizacji prac Vistal popadł w kłopoty finansowe, które poskutkowały złożeniem wniosku o upadłość. Jego konsorcjant był w restrukturyzacji już w momencie podpisywania umowy GDDKiA.
W wyniku braku postępu prac na budowie, GDDKiA rozwiązała umowę z wykonawcą. Zaawansowanie robót szacowano wówczas na ok. 11 proc. Później ogłoszono przetarg na jej dokończenie, którego finałem było podpisanie umowy, do którego doszło 10 lipca 2018 roku. Zgodnie z nią zadanie powierzono konsorcjum firm Banimex i Azi-Bud.
Gotowa obwodnica i oddania zgodnie z umową ma być w kwietniu 2020 roku. Do czasu na realizację nie jest wliczany okres zimowy czyli od 15 grudnia do 15 marca. Koszt inwestycji wynosi ponad 102 mln zł.