Po sześciu miesiącach od rozpoczęcia prac na obwodnicy Wałbrzycha zaawansowanie robót wynosi ponad 20 proc. Każdego dnia na budowie pracuje średnio 300 pracowników oraz 150 jednostek sprzętu – informuje wykonawca inwestycji – firma Budimex. Droga jest realizowana na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz miasta Wałbrzych.
Obwodnica Wałbrzycha powstaje w ciągu drogi krajowej nr 35. Ma mieć 6 km długości. Dla trasy przewidziano przekrój dwujezdniowy, a kierowcy będą mieli do dyspozycji dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Kontrakt na to zadanie został podpisany w kwietniu tego roku. Zawarta wówczas umowa z Budimeksem ma wartość 207 mln zł brutto.
Wyświetl większą mapę
W ciągu obwodnicy zaplanowano dwa węzły: Żeromskiego i Reja. Do wybudowania są także m.in. 3 wiadukty w ciągu obwodnicy, kładka i przejście podziemne dla pieszych, a także kanalizacja deszczowa, zbiorniki retencyjne i ekrany akustyczne.
– W tej chwili trwają prace ziemne na całej długości obwodnicy. Trwa także betonowanie konstrukcji wiaduktów na węzłach Reja i Żeromskiego. Powstają fundamenty estakad i kładek dla pieszych – informuje Michał Wrzosek, rzecznik prasowy Budimeksu.
Jak mówi przedstawiciel wykonawcy, na pierwszych odcinkach o łącznej długości ok. 1 kilometra Budimex położył już pierwsze warstwy konstrukcyjne drogi, a także elementy nowej kanalizacji i odwodnienia. – Dużym wyzwaniem dla generalnego wykonawcy są podziemne kolizje ze starą infrastrukturą górniczą i mediami miejskimi nieujętymi w dokumentacji projektowej. Każda kolizja wymaga wielu dodatkowych uzgodnień i zgód po stronie inwestora i urzędów – dodaje Michał Wrzosek. Budowa jest realizowana przez w systemie „buduj”.
Wykonawca przy realizacji tej inwestycji współpracuje z ponad 70 podwykonawcami i dostawcami materiałów.
Zgodnie z kontraktem, budowa powinna się zakończyć w czerwcu 2021 roku. po tym okresie wykonawca udzieli na 5-letniej gwarancji na wykonane prace.
Obwodnica jest inwestycją długo wyczekiwaną przez miejscową społeczność. Jest istotna nie tylko dla mieszkańców Wałbrzycha ale i uzdrowiskowego Szczawna-Zdroju. Jej przygotowanie wymagało współpracy dwóch inwestorów –samorządowego i rządowego, droga na większości przebiegu podlegać będzie miastu, ale jej część leżąca na terenie wspomnianego Szczawna Zdroju, jest w gestii wrocławskiej GDDKiA.
Po wybudowaniu będzie tworzyła nowy kanał komunikacyjny w stronę ekspresowej trójki.