W trzecim lub czwartym kwartale tego roku może ruszyć przetarg na pierwszy etap prac przygotowawczych dla obwodnicy Tarnowskich Gór. Sama obwodnica byłaby wówczas gotowa dopiero pod koniec 2023 roku.
Tak wynika z harmonogramu, który przedstawiła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach w odpowiedzi na pytanie posła Tomasza Głogowskiego.
Budowa obwodnicy Tarnowskich Gór została zapisana w Programie budowy dróg krajowych i autostrad na lata 2014-2023. Zadanie to znalazło się również w dokumencie Śląsk 2.0 Program wsparcia przemysłu województwa śląskiego i Małopolski Zachodniej”. To ważna inwestycja dla mieszkańców miasta, przez które obecnie, poprzez drogę krajową nr 11 odbywa się ruch tranzytowy ze Śląska, przez Poznań w kierunku Koszalina.
Wyświetl większą mapę
Jak jeszcze na początku tego roku w zapytaniu poselskim w sprawie obwodnicy zauważył poseł Tomasz Głogowski, w ostatnich latach DK-11 została zmodernizowana, co dodatkowo zwiększyło jej atrakcyjność dla przewoźników. „Obecnie na terenie powiatu tarnogórskiego ruch tranzytowy kierowany jest na drogi krajowe i wojewódzkie biegnące w zwartej zabudowie miejskiej, które nie są w stanie znieść takiego obciążenia” – pisał podkreślając, że budowa obwodnicy miasta jest konieczna.
Wówczas uzyskał potwierdzenie, że takie zadanie jest uwzględnione w PBDK. W odpowiedzi podkreślono jednak, że ze względu na brak zapewnienia wystarczających środków na realizację wszystkich zadań trwa analiza możliwości realizacji programu.
Pytanie o plany związane z obwodnicą śląski poseł skierował więc do GDDKiA. Tutejszy oddział ma zgodę na wszczęcie procedury przetargowej na opracowanie studium sieciowego, studium korytarzowego, studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego oraz materiałów do decyzji środowiskowej dla budowy S11 od granicy województwa śląskiego i opolskiego do autostrady A1 – poinformował posła inwestor. To w ramach tego zadania ma powstać obwodnica Tarnowskich Gór. GDDKiA zapewniła także, że ma zapewnione finansowanie na to zadanie na rok 2017 – w tym roku środki nie będą potrzebne, gdyż poza ogłoszeniem przetargu nie są planowane płatności. Zapewniono także, że zostały już przygotowane dokumenty, by ogłosić przetarg, jednak wymagają one modyfikacji w związku ze znowelizowanym Prawem zamówień publicznych.
Zgodnie z przedstawionym harmonogramem, ogłoszenie przetargu na pierwszy etap prac przygotowawczych powinno nastąpić w III-IV kwartale tego roku. Dla wykonawcy dokumentacji przewidziano 15 miesięcy i założono, że decyzja środowiskowa dla tego zadania będzie w drugiej połowie 2018 roku. W III kwartale 2019 roku byłaby opracowana koncepcja programowa. Także w III lub IV kwartale 2019 roku ogłoszony miałby być przetarg w trybie zaprojektuj i wybuduj. W ten sposób w pierwszej połowie 2022 roku możliwe byłoby uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, a sfinalizowanie robót budowlanych w ostatnim kwartale 2023 roku.
Mam nadzieję, że prace nad tą inwestycją ruszą, choć uzasadnienie obawy są – skomentował te informacje na swoim
blogu poseł Tomasz Głogowski.