Opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad otworzył oferty w przetargu na projekt i budowę obwodnicy Olesna w ciągu drogi krajowej nr 11, przy czym trasa ma miejscami mieć parametry drogi ekspresowej. Do zamawiającego trafiło 9 ofert. Niestety żadna z nich nie mieści się w budżecie zamawiającego.
Do GDDKiA trafiły oferty od firm: Budimex (754,161 mln zł), Polaqua (793,694 mln zł), Porr (974,775 mln zł) oraz Strabag (866,538 mln zł), a także konsorcjów: Intercor i Stecol Corporation (781,249 mln zł), Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones (904,065 mln zł), Mirbud i Kobylarnia (667,692 mln zł), Salini Impregilo i Salini Polska (788,425 mln zł), Mota-Engil i Himmel i Papesch (683,555 mln zł).
Budżet inwestora opiewa na 616,688 mln zł co oznacza, że aby podpisać umowę z oferentem, który zaproponował najniższą cenę trzeba dołożyć 51 mln zł.
Teraz zamawiający podda otrzymane oferty ocenie zgodnie z kryteriami: cena (60%), równość podłużna nawierzchni (10%), termin realizacji kontraktu (10%), okres gwarancji (10%) oraz przejęcie części ryzyka przedłużenia czasu na ukończenie z tytułu wyjątkowo niesprzyjających warunków klimatycznych (10%).
Niemniej jednak, wszyscy startujący w przetargu zaproponowali 5-letni okres gwarancji, równość podłużną równą 0,9, skrócenie terminu realizacji do 36 miesięcy oraz zdecydowali się przejąć na siebie część ryzyka. Oznacza to, że w praktyce liczyć się będzie tylko cena.
Zamówienie obejmuje prace projektowe oraz roboty w zakresie budowy obwodnicy (w tym o parametrach drogi ekspresowej) wraz z odcinkami przejściowymi w standardzie drogi krajowej o nawierzchni bitumicznej. Długość obwodnicy to 24,8 km, a łącznika drogi krajowej, którego realizację również obejmuje przedsięwzięcie to ok. 0,4 km. W ramach inwestycji powstanie węzeł Olesno, a także skrzyżowania typu rondo. Wykonawca przebuduje również istniejące drogi w zakresie kolizji z obwodnicą Olesna. Powstaną również urządzenia ochrony środowiska, urządzenia wodne oraz ogrodzenie trasy.