Opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wybrał najkorzystniejszą ofertę w przetargu na projekt i budowę obwodnicy Praszki w ciągu drogi krajowej nr 45. Zadanie ma zostać powierzone firmie Mostostal Warszawa.
Postępowanie dotyczące realizacji drogi obwodowej dla miejscowości Praszka w województwie opolskim jest jednym z niewielu przetargów w tym roku, w którym pojawiły się oferty cenowe nieprzekraczające budżetu zamawiającego.
Przy zakładanej kwocie równiej 191,228 mln zł. Propozycje mieściły się w zakresie od 168,549 do 235,913 mln zł. Cztery z nich opiewały na kwotę niższą niż przewidywana. Najtańsza należała do chińskiej firmy Stecol Corporation. Ta została jednak odrzucona, a GDDKiA wybrała drugą pod względem ceny. Pochodzi ona od firmy Mostostal Warszawa i opiewa na 171,5 mln zł.
View Larger Map
Oferty były oceniane zgodnie z kryteriami: cena (60%), równość podłużna nawierzchni (10%), termin realizacji kontraktu (10%), okres gwarancji (10%) oraz przejęcie części ryzyka przedłużenia czasu na ukończenie z tytułu wyjątkowo niesprzyjających warunków klimatycznych (10%). Niemniej jednak, ostatecznie liczyła się tylko cena z uwagi na to, że wszyscy oferenci zaproponowali identyczne wartości w przypadku pozostałych kryteriów.
Przedsięwzięcie przewiduje budowę odcinka drogi krajowej nr 45 o długości 12,788 km. Będzie ona stanowiła trasę obwodową dla miejscowości Praszka. Inwestycja jest zlokalizowana na terenie gmin Praszka oraz Gorzów Śląski. Trasa ominie Praszkę, od wschodu, oraz Gorzów Śląski, od zachodu.
Decyzję środowiskową dla obwodnicy w sierpniu br. wydał burmistrz miasta. Praszka starała się o obwodnicę od ponad 20 lat. Inwestycja znalazła się w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Trasa zmniejszy ilości samochodów przejeżdżających przez centrum miasta przez co poprawi bezpieczeństwo mieszkańców.