Obwodnicą Nysy w województwie opolskim, według planów, pojedziemy w październiku przyszłego roku. GDDKiA informuje na jakim poziomie jest postem inwestycji i jakie prace zostały już wykonane, a jakie trwają. – Stopień zaawansowania finansowego kontraktu, czyli robót odebranych i zafakturowanych wynosi 74,75% – informuje opolski oddział Generalnej Dyrekcji.
W tej chwili stopień robót odebranych i zafakturowanych przekroczył już 74%. Na ten wynik składa się zaawansowanie poszczególnych robót. Oto jak mają się poszczególne sektory:
- wykonanie wykopów w gruntach nieskalistych: 99%,
- wykonanie nasypów: 97%,
- przygotowanie podłoża pod warstwy konstrukcyjne nawierzchni: 92%,
- wykonanie warstwy mrozoochronnej: 95%,
- wykonanie podbudowy pomocniczej z kruszywa: 98%,
- podbudowa AC: 94%,
- warstwa wiążąca: 93%,
- warstwa ścieralna SMA: 50%,
- nawierzchnie z kostki brukowej: 71%,
- roboty wykończeniowe: 85%.
Istotnym elementem inwestycji drogowej są obiekty mostowe budowane w jej ciągu. – Obecnie trwają roboty zasadnicze na 9 obiektach mostowych. Wykonano fundamenty oraz podpory ze skrzydłami na wszystkich czternastu obiektach. Dotychczas zabetonowano 11 z 14 całkowitych ustrojów nośnych (WC1 – obie nitki, WN3, WC2 – obie nitki, WN4, WC3 – obie nitki, WC4, WC5, M2, WC6, WN6, WN7). Dodatkowo w październiku zabetonowano płytę denną przęsła 6-7 ustroju obiektu M1. Obecnie trwają prace nad wykonaniem kolejnych etapów ustroju nośnego w przęśle nurtowym obiektu M1, w przęśle 4-5 i 5-6 obiektu M3 oraz ustroju nośnego obiektu WN5 – informuje GDDKiA.
Wykonawcą drogi jest konsorcjum firm Mota-Engil oraz Himmel i Papesch Opole. Koszt całej inwestycji to około 367 milionów złotych, z czego 85%stanowią fundusze unijne.
– Funkcjonowanie nowego układu komunikacyjnego wpłynie pozytywnie na środowisko poprzez przejęcie znacznej części ruchu, który obecnie prowadzony jest ulicami Nysy, w tym ruchu szczególnie uciążliwych samochodów ciężkich. Spowoduje to poprawę klimatu akustycznego, bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza, gleby i wód na terenach znajdujących się w pobliżu dróg i ulic, które zostaną odciążone przez obwodnicę – informuje GDDKiA w Opolu.