Białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał umowę na realizację kolejnego odcinka drogi ekspresowej S61. Tym razem jest to trasa Łomża Południe – Łomża Zachód. To część obwodnicy Łomży na międzynarodowej trasie Via Baltica, łączącej Polskę z krajami bałtyckimi.
– Umowa na budowę 7-kilometrowego fragmentu obwodnicy Łomży, to nie tylko gwarancja powstania całej, 20-kilometrowej obwodnicy tego miasta, ale też kolejny etap faktycznej realizacji drogi ekspresowej S61, czyli Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej aż po granicę z Litwą – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
16,2 km drogi
Wykonawcą jest firma Mota Engil Central Europe, która zrealizuje drogę obwodową dla Łomży za 218,1 mln zł. W ramach zadania powstanie 7,2 km odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S61, węzeł Łomża Południe oraz 9-kilometrowy odcinek (w nowym przebiegu) drogi krajowej nr 63 w kierunku Zambrowa.
Według umowy, firma, której powierzono zadanie będzie miała na realizację kontraktu 31 miesięcy od dnia jego podpisania, przy czym w ten okres nie wliczają się miesiące zimowe. Wykonawca powinien zaprojektować trasę i uzyskać decyzję ZRID w ciągu pierwszych 15 miesięcy, a w ciągu kolejnych 16 miesięcy zrealizować prace budowlane oraz uzyskać pozwolenia na użytkowanie.
Inwestycja przewiduje budowę m.in.: węzła „Łomża Południe”, dzięki któremu S61 połączy się z nowym fragmentem DK-63, dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości 7,2 km o nawierzchni z betonu cementowego obiektów inżynierskich (1 most, 14 wiaduktów, 1 przejście dla zwierząt oraz nowego odcinka DK-63 (od węzła „Łomża Południe” do istniejącej DK-63 w rejonie miejscowości Podgórze).
Via Baltica
Trasa biegnie w ciągu Via Balitca. 31 października br. zostały podpisane umowy na projekt i budowę odcinków
S61 węzeł Kolno – Stawiski oraz Stawiski – Szczuczyn o długości 34,4 km. Podpisanie umów na pozostałe odcinki S61 od obwodnicy
Ostrowi Mazowieckiej do Łomży (Podborze – Śniadowo, Śniadowo – Łomża Południe, Łomża Zachód – Kolno) jest planowane w I kwartale 2018 roku. Ponadto w ramach budowy Via Baltica powstaje
obwodnica Szczuczyna (II nitka) o długości 6,5 km, koniec prac planowany na I kw. 2020 roku.,
obwodnica Suwałk o długości 13 km, zakończenie budowy planowane w II kwartał 2019 roku oraz odcinek obwodnica
Suwałk – Budzisko (granica państwa) o długości 24 km, zakończenie prac planowane w III kwartał 2020 roku.