Dzisiaj szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał umowę na zaprojektowanie i budowę drugiej jezdni obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa w ciągu S10 o długości 6,4 km. Inwestycja zlokalizowana jest na odcinku drogi krajowej nr 10 łączącym Szczecin ze Stargardem.
Wykonawcą zadania będzie konsorcjum firm Strabag Infrastruktura Południe i Strabag. Wartość zawartej umowy to 57,2 mln zł. Wykonawca przez najbliższe 15 miesięcy będzie opracowywał dokumentacje projektową i uzyskiwał niezbędne decyzje administracyjne, następnie ruszą roboty budowlane, które potrwają 16 miesięcy. Realizacja inwestycji powinna zakończyć się jesienią 2020 roku.
W ramach inwestycji powstanie druga (północna) jezdni obwodnicy miejscowości Kobylanka, Morzyczyn i Zieleniewo o długości 6,4 km, a istniejąca jezdnia zostanie wyremontowana. – Obwodnicę wybudowano 10 lat temu jako drogę jednojezdniową, ale z rezerwą pod drugą jezdnię. Dzięki temu jej dobudowa będzie dużo łatwiejsza, a do wykonania jest tylko jeden wiadukt – podkreślił Łukasz Lendner dyrektor GDDKiA w Szczecinie.
W ramach tej inwestycji powstanie również łącznica relacji Szczecin - Kobylanka na węźle Kobylanka (Motaniec) oraz równoległa do DK nr 10 droga wspomagająca Niedźwiedź – Zdunowo o długości 3,2 km. Pozwoli to na likwidację znajdującego się na zachód od węzła Kobylanka skrzyżowania do miejscowości Niedźwiedź. W grudniu 2014 roku zamontowano barierę linową, która rozdzieliła kierunki ruch na tej obwodnicy. To tymczasowe rozwiązanie to okazało się skuteczne i od zamontowania tej bariery nie doszło do żadnego wypadku śmiertelnego.
– Rozpoczynająca się właśnie inwestycja docelowo rozwiąże zarówno kwestie bezpieczeństwa, jak i również dostosowania w pełni odcinka pomiędzy granicą Miasta Szczecin, a obwodnicą Stargardu do standardu drogi ekspresowej – dodał Łukasz Lendner.