Śląski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) unieważnił dwa przetargi na projekt i budowę obwodnicy dla Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78. Powodem są oferty przekraczające przewidziany budżet o niemal 200 mln zł.
Przedsięwzięcie dotyczące budowy obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu DK-78 zostało podzielone na dwa postepowania. Pierwsze dotyczyło trasy Siewierz – Poręba – Zawiercie (Kromołów), a drugie fragmentu w Zawierciu. Przetargi zostały ogłoszone na początku grudnia br.
Zestawienie ofert w obu przypadkach poznaliśmy 22 lutego. W pierwszym z postępowań wpłynęło 8 ofert, które mieściły się w zakresie cenowym 435,954 – 608,804 mln zł, przy budżecie inwestora 287,967 mln zł. W drugim z przetargów GDDKiA otrzymała 7 propozycji, które mieściły się w zakresie cenowym 187,977 – 288,058 mln zł, przy budżecie inwestora 142,05 mln zł.
Oznacza to, że łącznie do obu części, aby spełnić wymagania firm, które złożyły propozycje najniższe pod względem ceny należało dołożyć 193,914 mln zł. Dziś, 22 maja (po trzech miesiącach od opublikowania zestawienia ofert), katowicki oddział Generalnej Dyrekcji ogłosił decyzję o unieważnieniu postępowań.
Projekt tematem sejmowych obrad
O tej inwestycji w połowie kwietnia br. rozmawiano w Sejmie. Podczas sesji pytań poselskich poseł Anna Nemś zwracała uwagę, że na to zadanie przeznaczono za mało pieniędzy, mimo że jeszcze kilka lat temu wskazywano, że budowa wymaga większych kwot. Pytała dlaczego przetarg nie został rozstrzygnięty.
Wiceminister Rafał Weber uznał, że mówienie o braku rozstrzygnięcia było wtedy przedwczesne. Jak wtedy zapewnił – oferty były w czasie realizacji (
więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).
Obwodnica w ciągu DK-78
W ogólności, celem przetargów jest budowa trasy, która wyprowadzi ruch tranzytowy z Poręby i Zawiercia. Obecnie tą drogą do Aglomeracji Katowickiej dojeżdża wiele towarów z kierunku północno-wschodniego.
View Larger Map
Całkowita długość trasy miała wynosić 25 km, z czego pierwszy odcinek liczy ok. 17 km (Siewierz – Poręba – Zawiercie (Kromołów)), a drugi ok. 8 km (fragment w Zawierciu, od Kromołowa do Żerkowic). – Po unieważnieniu pierwszych przetargów ponowne postępowania planujemy ogłosić na początku czerwca br. Weryfikacja i optymalizacja zakresu przedmiotu zamówienia, programu funkcjonalno-użytkowego oraz kryteriów udziału w postępowaniu powinny wpłynąć na obniżenie cen ofertowych tak, aby koszty inwestycji zmieścił się w kwotach, które GDDKiA zamierza przeznaczyć na sfinansowanie tych inwestycji – informuje GDDKiA.