Na ten krok mieszkańcy Myśliborza czekają od dawna. Właśnie rusza postępowanie, które ma wyłonić wykonawcę robót budowlanych. Trasa powinna być gotowa w 2021 roku.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Szczecinie do 3 stycznia czeka na oferty od wykonawców. Po podpisaniu umowy, wybrana firma będzie miała 28 miesięcy na wykonanie zadania.
Obwodnica powstanie w ciągu drogi krajowej nr 26. To ma być tylko 2,4 km drogi, ale jest ona niezwykle ważna tak dla kierowców mijających Myślibórz, jak i mieszkańców miasta.
Wyświetl większą mapę
Obecnie tranzyt, w tym ciężarowy, rozjeżdża zabytkową część miasta. Ruch jest spory, zwłaszcza, że droga nr 26 (wraz z drogą nr 23) prowadzi ruch do i z trasy ekspresowej S3. Jak przypomina GDDKiA. obecnie wjazd od strony zachodniej do Myśliborza prowadzi przez średniowieczną bramę miejską, pod którą nie mieszczą się ciężarówki, dlatego pojazdy te przejeżdżają pod prąd obok bramy.
Na konieczność budowy obwodnicy zwracał nawet uwagę wojewódzki konserwator zabytków, który uznał, że brak obwodnicy spowoduje, że bezpowrotną degradację średniowiecznych budowli, w tym bram miejskich, baszt i murów obronnych.
Nowy przebieg drogi ma być poprowadzony po południowej stronie miasta. Obwodnica będzie droga jednojezdniową klasy GP z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. – Na początku obwodnicy (patrząc od strony zachodniej) powstanie rondo będące połączeniem dróg krajowych nr 23 i 26, dalej na obwodnicy powstaną dwa skrzyżowania, jedno z ulicą Łużycką, a drugie przy końcu obwodnicy będące połączeniem z obecną drogą krajową w kierunku centrum Myśliborza. W ramach inwestycji powstaną również drogi wspomagające, chodniki i ciągi pieszo – rowerowe – informuje Mateusz Grzeszczuk, rzecznik prasowy szczecińskiej GDDKiA.
Jak podaje GDDKiA, w przedsięwzięciu partycypuje gmina Myślibórz, która na etapie przygotowania zrezygnowała z odszkodowań za grunty gminne przejęte pod obwodnicę i pokryła koszty odszkodowań pod drogi wspomagające. Gmina ma również pokryć koszt budowy części dróg wspomagających.