W sobotę, 12 lipca, ruszają prace związane z remontem najstarszego betonowego odcinka drogi ekspresowej S8 w kierunku Warszawy. Fragment między Polichnem i Studziankami w województwie łódzkim wykona Strabag, a jego wartość to 37,1 mln zł.
Aktualnie rozpoczyna się
remont 9-kilometrowej trasy S8 stanowiącej zamówienie podstawowe. Przetarg obejmował jednak również możliwość kolejnych trzech kilometrów jako rozszerzenie zamówienia podstawowego.
Jeden pas na czas remontu
Zmiana technologii nawierzchni wynika z przyczyn praktycznych. Remont zostanie wykonany szybciej i będzie mógł być realizowany etapami.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przewiduje, że prace zajmą około czterech miesięcy. W trakcie ich realizacji ruch w obu kierunkach będzie odbywał się po drugiej jezdni, w układzie 1+1 (po jednym pasie w każdym kierunku), przy ograniczeniu do 80 km/h.
W czasie prowadzonych robót przewiduje się możliwość zamykania łącznic węzłów, które znajdą się na trasie prowadzonego remontu. Utrzymana ma być jednak dostępność do przydrożnej infrastruktury, takiej jak stacje paliw czy hotele. Wykonawca będzie mógł prowadzić prace 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu, nie wyłączając dni świątecznych.
Doświadczalny odcinek do remontu
Jak wskazywała GDDKiA, ogłaszając przetarg, jest to pierwszy tzw. doświadczalny odcinek trasy wykonany w celu sprawdzenia, jak technologia betonu cementowego sprawdzi się w warunkach pogodowych panujących w naszym kraju. Zgodnie z ówczesnymi założeniami trwałość remontowanej nawierzchni szacowana była na 20 lat i te założenia się sprawdziły.
Prace na odcinku prowadzone były w 2002 roku, jeszcze przed rozbudową DK8 do standardu drogi ekspresowej. Obecnie nawierzchnia jest mocno wyeksploatowana, w związku z czym, w ramach inwestycji dokonana zostanie rozbiórka starej nawierzchni betonowej o grubości 28 centymetrów (zarówno na jezdni, jak i na pasach wyłączenia) i zastąpi ją nawierzchnia bitumiczna wzmocniona specjalną siatką.
Dodatkowo odtworzone zostanie oznakowanie poziomowe w technologii grubowarstwowej.