– Obwodnica w ciągu DK-28 pomoże w lepszym skomunikowaniu całej okolicy. Dodatkowo dzięki niej życie w naszym mieści stanie się przyjemniejsze – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” burmistrz Sanoka Tadeusz Pióro.
W lutym 2016 roku podkarpacki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał umowę z konsorcjum firm Max Bögl Polska i Max Bögl Stiftung na projekt i budowę obwodnicy Sanoka w ciągu drogi krajowej nr 28. Trasa ma mieć ok. 7 km i obiegać miasto od strony południowej.
Ważna droga
Miejscowi czekają już na otwarcie obwodnicy, które ma nastąpić w połowie 2019 roku, i są świadomi korzyści jakie przyniesie inwestycja. – Droga wpłynie na lepszą komunikacje pomiędzy wschodem z zachodem miasta oraz rozładuje ruchu pojazdów. Mowa szczególnie o godzinach szczytu – mówi burmistrz Sanoka. – Wybudowana obwodnica zapewni także łatwiejszy dojazd ludzi mieszkający w sąsiednich miejscowościach do pracy w Sanoku, a także turystom podążającym w Bieszczady a nie zamierzający zwiedzać miasta – dodaje.
Wyświetl większą mapę
Oczywistym oczekiwaniem jest także wyprowadzenie tranzytu z miejscowości. – Po ukończeniu drogi z tras miejskich zostanie wyłączony ruch samochodów o dużej ładowności i ponadgabarytowych – podkreśla Pióro. – Życie w mieście stanie się bezpieczniejsze i wygodniejsze przez to, że ten ruch zostanie przerzucony po za obręb ścisłej zabudowy. Dodatkowo powietrze w ścisłej zabudowie miejskiej stanie się czystsze – dodaje.
Miasto działa i oczekuje działania
Obecnie, w zakresie transportu, Sanok prowadzi ważną inwestycję dotyczącą budowy nowoczesnego dworca komunikacji międzymiastowej połączonej z komunikacją miejską i kolejową. Ma to być węzeł mutimodalny. Dodatkowo trwa realizacja inwestycji budowy łącznika centrum miasta z budowaną obwodnicą.
Infrastruktura transportowa jest jednak bardzo złożonym sektorem. Władze miasta zaznaczają, że potrzebne są kolejne inwestycje drogowe. – W zakresie makroregionu ważnym byłoby usprawnienie połączeń z dużymi aglomeracjami, drogą ekspresową S19, poprzez przebudowę drogi krajowej nr 28 na odcinku Sanok – Miejsce Piastowe. Wpłynęło by to na przyjazd turystów do naszego pięknego miasta, oraz umożliwiłoby częstszy kontakt z rodzinami żyjącymi w dużych aglomeracjach miejskich – komentuje Tadeusz Pióro.
Skomunikowanie południowych regionów
Sanok jest miastem o pięknych walorach, zarówno naturalnych jak i architektonicznych. Z uwagi na to może on być bardzo ciekawym miejscem turystycznym. Jednak, tak jak często to bywa w przypadku miejscowości położonych na terenach górskich, miewa problemy ze skomunikowaniem. Inwestycje, tak samo drogowe jak i kolejowe, w takich miejscach są szczególnym wyzwaniem ze strony inżynierskiej jak i finansowej. Nie ma jednak wątpliwości czy warto je prowadzić. Oczywiste jest to, że korzyści przez nie przynoszone są dużo większe niż poniesione koszty.