Na Słowacji oddany do użytku kierowców został ostatni odcinek autostrady D3 prowadzący do granicy z Polską. Po naszej stronie droga łączy się z S1. Niestety, po niecałych 12 km, trasa ekspresowa zmienia się, na 8,5 km, w drogę krajową. To miejsce, czyli Węgierska Górka, stanowi „wąskie gardło”, o którego rozbudowę od dawna walczą mieszkańcy.
W ubiegły weekend Słowacy oddali do użytku odcinek autostrady D3 Svrčinovec – Skalité. Jest to 15-kilometrowy fragment, w którego ciągu znajdują się dwa tunele, i 29 obiektów mostowych, a w tym najwyższy most w Europie Środkowej. Koszt budowy tej trasy to 417 mln euro.
Niestety ta informacja nie jest dobra dla mieszkańców
Węgierskiej Górki. To miasto od dawna skarży się na tiry jeżdżące pod oknami domów, a nowa droga na Słowacji tylko pogorszy sprawę. Będzie tak z uwagi na to, że zostanie nią puszczony ciężki tranzyt.
Ważne obejście
Brakujący odcinek S1, czyli tzw. obejście Węgierskiej Górki, ma mieć długość 8,54 km. Trasa pobiegnie w granicach administracyjnych gmin: Radziechowy Wieprz, Węgierska Górka i Milówka na terenie powiatu żywieckiego w województwie śląskim. Odcinek obejścia Węgierskiej Górki połączy wcześniej zrealizowane fragmenty S1: Żywiec – Przybędza z odcinkiem Milówka – Szare.
Wyświetl większą mapę
Droga zostanie poprowadzona po nowym śladzie. Według planów mają powstać w jej ciągu dwa tunele, trzy mosty i pięć estakad. Dodatkowo, uwzględniono budowę dwóch węzłów „Milówka” i „Przybędza”.
Perspektywa
Jak zapewniał
Jacek Gryga, zastępca generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad – obejście Węgierskiej Górki jest jedną z inwestycji, na realizację których przetargi mają ruszyć jeszcze w tym roku.
Do zrealizowania tego odcinka zobowiązują Polskę umowy międzynarodowe. Rozpoczęcie postępowania byłoby dobrą perspektywą. Jednak nawet jeśli faktycznie zostanie ono rozpoczęte w 2017 roku to i tak mieszkańcy miejscowości jeszcze długo będą nękani przez samochody ciężarowe jeżdżące pod ich oknami.