Partner serwisu
Drogi i autostrady

Tak budowano drogi i mosty w II Rzeczpospolitej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
11-11-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

Niektóre mosty, np. w Puławach, można było zaliczyć do wybitnych „dzieł sztuki inżynierskiej”, a inwestycje były finansowane m.in. z utworzonego w 1931 roku Państwowego Funduszu Drogowego. Z okazji 104. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości przypominamy najważniejsze fakty związane z drogownictwem II Rzeczpospolitej.

Posłużyliśmy się opublikowaną w 1939 roku przez Ilustrowany Kurier Codziennie publikacją „20-lecie komunikacji w odrodzonej Polsce”. Wynika z niej, że niedługo po odzyskaniu przez nasz kraj niepodległości usuwano głównie powojenne zniszczenia, ale niebawem sieć drogowa zaczęła się rozrastać.

Do końca 1937 roku odbudowano lub wybudowano na nowo z funduszy państwowych w sumie 110 kilometrów mostów stalowych oraz 10 kilometrów mostów żelbetowych. Łączny koszt wyniósł ok. 150 milionów złotych. – Niektóre mosty ze względu na charakter konstrukcji, rozpiętość przęseł i sposób wykonania można zaliczyć do wybitnych dzieł sztuki inżynierskiej w skali międzynarodowej. Budowa mostu na Wiśle w Puławach (obecnie woj. lubelskie – aut.) to przykład stosowania na szerszą skalę cementów glinowych – czytamy w publikacji.

Do 1928 roku w II Rzeczpospolitej na drogach stosowano zwykle tzw. nawierzchnie tłuczniowe na podkładzie kamiennym lub bez podkładu. – Poza tym stosowano nawierzchnie brukowane z kamienia polnego lub z kamienia łamanego. Tylko w niewielkiej ilości stosowano nawierzchnie ulepszone: kostkowe, klinkierowe, asfaltowe lub inne – czytamy.

Ruch był jednak coraz większy, dlatego nawierzchnie tłuczniowe wymagały częstych i kosztownych remontów. W 1926 roku zostały wprowadzone pomiary natężenia, dzięki czemu udało się dostosować typ nawierzchni do natężenia ruchu na poszczególnych odcinkach. – Przy budowie nowych dróg stosowane były zwykle nawierzchnie tłuczniowe na podkładzie kamiennym tam, gdzie przewidywane obciążenie nie przekracza 400 ton na dobę. Zasadniczo przy budowie dróg o nawierzchni nieulepszonej dla obciążenia poniżej 600-700 ton, zalecane było stosowanie nawierzchni brukowanej z należycie obrobionego kamienia łamanego ze skał o dużej wytrzymałości – czytamy w publikacji.

Stopniowo coraz większą rolę odgrywał jednak asfalt. Na przykład w 1937 roku budownictwo drogowe zużyło około 6 tysięcy ton asfaltu. Największym producentem była Państwowa Fabryka Olejów Mineralnych „Polmin”.

Pewne rozwiązania stosowane w okresie II RP przypominały rozwiązania stosowane obecnie. Na przykład koszty budowy i utrzymania dróg państwowych pokrywał Skarb Państwa, na ten cel zaciągane były kredyty. W 1931 roku utworzony został Państwowy Fundusz Drogowy, który zasilany był wpływami z opłat od pojazdów, reklam ustawionych przy drogach oraz mandatów.

Z kolei, jak czytamy w publikacji, koszty budowy i utrzymania dróg samorządowych, czyli wówczas powiatowych i wojewódzkich, pokrywały poszczególne samorządy. Ważnym źródłem finansowania był tzw. podatek drogowy.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lubelskie. Będzie remont mostu na Wiśle w ciągu S12

Drogi i autostrady

Lubelskie. Będzie remont mostu na Wiśle w ciągu S12

GR 05 września 2023

Rzeszów. Drogie oferty na dokumentację łącznika ul. Warszawskiej i Krakowskiej

Drogi i autostrady

Stary most w ciągu DK-19 trzeba wyremontować. Przetarg do powtórki

Drogi i autostrady

Sanok z drugim podejściem na nowy most nad Sanem

Drogi i autostrady

Sanok z drugim podejściem na nowy most nad Sanem

Przemysław Farsewicz 21 sierpnia 2023

Zobacz również:

Lubelskie. Będzie remont mostu na Wiśle w ciągu S12

Drogi i autostrady

Lubelskie. Będzie remont mostu na Wiśle w ciągu S12

GR 05 września 2023

Rzeszów. Drogie oferty na dokumentację łącznika ul. Warszawskiej i Krakowskiej

Drogi i autostrady

Stary most w ciągu DK-19 trzeba wyremontować. Przetarg do powtórki

Drogi i autostrady

Sanok z drugim podejściem na nowy most nad Sanem

Drogi i autostrady

Sanok z drugim podejściem na nowy most nad Sanem

Przemysław Farsewicz 21 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5