Partner serwisu
Drogi i autostrady

Węgierska Górka traci cierpliwość. Gminy chcą zdecydowanego działania na DK-1

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
14-07-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfarstruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Węgierska Górka traci cierpliwość. Gminy chcą zdecydowanego działania na DK-1
fot. GDDKiA
Władze gmin Węgierska Góraka i Milówka zwracają się do katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz do Starostwa Powiatowego w Żywcu postulują o podjęcie działań w celu poprawy bezpieczeństwa na DK-1. Ciężki ruch od dawna doskwiera mieszkańcom tych miejscowości, ale po otwarciu dla ruchu kołowego fragmentu słowackiej autostrady D3 sytuacja pogorszyła się. Obecnie ruch jest tak uciążliwy, że może dojść do protestu z blokadą drogi.

Tzw. „Obejście Węgierskiej Górki” to droga, o którą mieszkańcy i władze lokalne walczą od lat. Złożono już w tej sprawie wiele pism i petycji, ale sytuacja się nie zmienia, a tysiące TIRów nadal podróżują przez centrum Milówki i Węgierskiej Górki. Jednak po tak długim czasie cierpliwość mieszkańców może się skończyć szczególnie, że ruch tirów zwiększył się po ukończeniu po stronie słowackiej autostrady D3.

Reorganizacja ruchu

Władze gmin Węgierska Górka i Milówka wystosowały postulaty w związku z bardzo uciążliwym ruchem TIRów na ich terenie. Żądają one zmiany organizacji ruchu na drogach powiatowych DP1439 i DP1435, a także na drodze krajowej nr 1 polegającej na ograniczeniu prędkości do 40 km/h na całym odcinku DK-1 Przybędza – Milówka oraz wprowadzenia zakazu transportu materiałów niebezpiecznych na tej trasie.

Kolejnymi zmianami ma być wprowadzenie poprawnego prawidłowego oznakowania poziomego i pionowego, wykonanie przejść dla pieszych w technologii grubowarstwowej z pasami transmisyjnymi i linią bezwzględnego zatrzymania na całym odcinku DK-1, zainstalowanie sygnalizacji świetlnej z czujnikami prędkości i kamerami oraz wykonanie trwałych wygrodzeń barierami energochłonnymi najbardziej niebezpiecznych odcinków.

To nie koniec żądań Węgierskiej Górki i Milówki. Gminy chcą aby przejazd przez ich teren dla samochodów powyżej 3,5 tony był płatny, a pojazdy o ciężarze powyżej 7,5 tony nie miały pozwolenia na przejazd tym odcinkiem DK-1.

Konkretne działania

Dodatkowo mieszkańcy terenów obciążonych wysokim ruchem TIRów chcą montażu fotoradarów na DK-1, usunięcia nierówności, deformacji i spękań nawierzchni odcinka tej trasy, przeprowadzenia ekspertyzy technicznej mostów na rzece Sole i w ciągu ul. Zielonej w Węgierskiej Górce i w ciągu ulicy Grunwaldzkiej w Milówce.

Zdaniem gmin konieczne jest także przeprowadzenie pomiarów natężenia ruchu dopuszczalnego hałasu, emisji spalin i zanieczyszczeń w miejscowościach. Konieczna ma być także przebudowa fragmentu DK-1 w zakresie zabezpieczenia korpusu drogowego przed negatywnymi skutkami ruchów osuwiskowych, dobudowa chodnika na odcinku od ul. Zielona Góra do ronda w Przybędzy, przebudowa rond w centrach Milówki i Węgierskiej Górki oraz dobudowa trzeciego pasa jezdni na odcinku od ronda w centrum Węgierskiej Górki w kierunku Żabnicy do przejazdu kolejowego.

Obwodnica jedynym wyjściem

Ostatecznym rozwiązaniem problemu będzie budowa obejścia Węgierskiej Górki w ciągu drogi ekspresowej S1. Jak podaje Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa – inwestycja jest priorytetowa. Uzyskanie pozwolenia na budowę „Obejścia Węgierskiej Górki” ma nastąpić do końca września br. Zgodnie z informacjami przekazanymi z GDDKiA oraz MIB spodziewany termin ogłoszenia przetargu to III/IV kwartał 2017 roku. Oznacza to, że na spokojny ruch w tym miejscu poczekamy jeszcze kilka lat.

Jednak władze lokalne chcą aby GDDKiA nie poprzestała na budowie samej obwodnicy. Po jej ukończeniu przeprowadzone mają zostać także badania techniczne dotychczas istniejącej infrastruktury i remonty odcinków, które będą tego wymagały.

Agresja rośnie

Jak informują autorzy pisma – duże zagrożenie ruchu samochodowego, a w szczególności pieszego powoduje, że rośnie niezadowolenie, a wręcz agresja mieszkańców. Podają, że może to przerodzić się w protest z blokadą drogi włącznie. Gminy w tej sytuacji proponują spotkanie mieszkańców z władzami GDDKiA Katowice i Starostwa Powiatowego w Żywcu. Może ono odbyć się 28 lipca br.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

GDDKiA wybrała wykonawcę S11 Bobolice – Szczecinek!

Drogi i autostrady

GDDKiA wybrała wykonawcę S11 Bobolice – Szczecinek!

Mikołaj Kobryński 06 lipca 2023

Świętokrzyskie: Zburzą 40 domów, aby zbudować obwodnicę?

Drogi i autostrady

Budimex przejmie plac budowy obwodnicy na Mazowszu

Drogi i autostrady

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

GDDKiA wybrała wykonawcę S11 Bobolice – Szczecinek!

Drogi i autostrady

GDDKiA wybrała wykonawcę S11 Bobolice – Szczecinek!

Mikołaj Kobryński 06 lipca 2023

Świętokrzyskie: Zburzą 40 domów, aby zbudować obwodnicę?

Drogi i autostrady

Budimex przejmie plac budowy obwodnicy na Mazowszu

Drogi i autostrady

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5