Do końca kwietnia br. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska ma wydać decyzję środowiskową dla odcinka Wschodniej Obwodnicy Warszawy od Ząbek do Zakrętu. Jest to najbardziej sporny fragment drogi. Od lat toczą się rozmowy dotyczące jego przebiegu. Mieszkańcy i lokalne władze nie zgadzają się na wariant rekomendowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, który zakłada budowę trasy na wysokim nasypie. Ich zdaniem takie rozwiązanie znacznie pogorszy standard życia w Wesołej i chcą zmiany przebiegu na taki, który przewiduje budowę węzła i tunelu.
Sporny odcinek ringu
W trzecim kwartale bieżącego roku warszawski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad planuje ogłosić przetarg na wykonanie koncepcji programowej dla budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW) na odcinku od Ząbek do Zakrętu w ciągu drogi ekspresowej S17. Jest to najbardziej problematyczny fragment całego ringu wokół Warszawy.
Sprawa fragmentu WOW, biegnącego przez dzielnicę Wesoła
toczy się od lat. Inwestycja jest jedną z najbardziej wyczekanych w Warszawie i całym regionie. Problemem jest jednak forma w jakiej trasa ma powstać.
Wszystko w rękach RDOŚ
Wszystko zależy od decyzji środowiskowej, którą w kwietniu br. ma wydać Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku. Ma ona do wyboru trzy warianty, w tym jeden, który rekomenduje zamawiający.
Wariant, który jest najbardziej popierany przez GDDKiA (tzw. wariant zielony) zakłada budowę wysokiego nasypu, na którym będzie znajdować się szeroka trasa otoczona ekranami akustycznymi. Dodatkowo w tym wypadku trasa ma przebiegać przez centrum dzielnicy.
Ten pomysł bardzo nie podoba się mieszkańcom Wesołej. Jak podaje zrzeszenie Sąsiedzi dla Wesołej – Rada Dzielnicy w stanowisku nr 6 uzasadniała, że wariant zielony jest "najgorszy dla Społeczności Wesoła: na wysokim nasypie, bez tunelu zabezpieczającego przyległe tereny zabudowane".
Stowarzyszenie zapowiada, że w razie zatwierdzenia przez RDOŚ w Białymstoku wariantu zielonego decyzja będzie zaskarżana aż do skutku. Ich zdaniem droga powinna powstać według tzw. wariantu czerwonego. Zakłada on ominięcie centralnej części Wesołej oraz budowę tunelu i węzła. To nie tylko ułatwiłoby życie mieszkańcom, ale także było korzystne dla środowiska. Oczywiście wiąże się to również z większymi kosztami inwestycji.
W ostatnim czasie zrzeszenie Sąsiedzi dla Wesołej opublikowało w mediach społecznościowych wizualizacje przedstawiające krajobraz dzielnicy po wybudowaniu trasy (możecie je zobaczyć w galerii tekstu). Dla porównania umieszczono również aktualne zdjęcia tych miejsc, w których powstanie infrastruktura. Grafiki pokazują, że przyszłość Wesołej w przypadku zatwierdzenia wariantu zielonego nie przedstawia się kolorowo.
Przeciwni wyborowi Generalnej Dyrekcji są także przedstawiciele Sulejówka. 7 marca br. odbyło się spotkanie stowarzyszenia Lepszy Sulejówek i burmistrza miasta z wicemarszałek Senatu Marią Koc. Tematem rozmów była budowa drogi w wariancie czerwonym.
Złą informacją dla mieszkańców zarówno Wesołej jak i Sulejówka jest to, że w przypadku większości przedsięwzięć wariant rekomendowany przez GDDKiA jest wybierany przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Oczywiście możliwe jest przychylenie się do innej formy trasy, szczególnie przy silnym nacisku ze strony społecznej.
WOW
S17 od Ząbek do Zakrętu jest ostatnim fragmentem Wschodniej Obwodnicy Warszawy, i
całego ringu, który nie otrzymał jeszcze decyzji środowiskowej. W ubiegłym roku podpisane zostały umowy na realizację
węzła Lubelska oraz odcinka
S17 Lubelska – Zakręt. Dodatkowo w listopadzie wydana została decyzja środowiskowa dla odcinka
Drewnica – Ząbki.