Partner serwisu
Drogi i autostrady

Wkrótce przetarg na obwodnicę Łomży. Prezydent miasta: Czekamy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
19-02-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Wkrótce przetarg na obwodnicę Łomży. Prezydent miasta: Czekamy
fot. Arkadiusz Zarzecki, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org
Łomża od lat czeka na obwodnicę. Że jest potrzebna, wie każdy, kto w okresie letnim jeździ z Warszawy na Mazury. Z punktu widzenia miasta, jest ona także szansą na rozwój. – Żeby przyciągnąć inwestorów, musimy mieć dobry układ komunikacyjny, a tego nam brakuje – mówi prezydent Łomży, Mariusz Chrzanowski. Zaznacza, że miasto potrzebuje nie tylko dróg, ale i kolei.

Łomża leży przy przyszłej trasie S61 Via Baltica. To droga, która wiedzie z Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą w Budzisku. Jedną z jej części ma być obwodnica Łomży.
Po wybudowaniu trasy, pojazdy jadące od granicy trasą S61 i dalej poprzez S8 w kierunku stolicy ominą Łomżę a miasto zyska m.in. dobre połączenie z Warszawą, a stamtąd choćby z południową, czy zachodnią częścią kraju.

 

Na razie na planowanej trasie ekspresowej S61 w użytkowaniu jest obwodnica Augustowa oraz jednojezdniowe obwodnice Stawisk i Szczuczyna (trwa przetarg na budowę drugiej jezdni). Wkrótce ruszy budowa obwodnicy Suwałk (ma już ZRID), a na etapie przetargu na projekt i budowę jest fragment z Budziska do Suwałk.

Przetarg na obwodnicę wkrótce

Na początku lutego został ogłoszony przetarg na dwa odcinki S61 między Kolnem a Szczuczynem. To liczący 16,4 km fragment od węzła Kolno do węzła Stawiski oraz od Stawiski do Szczuczyna (18 km). Według zapowiedzi, wkrótce ma być także ogłoszony przetarg na obwodnicę Łomży. – Przygotowanie jest na bardzo wysokim poziomie i na pewno w tym kwartale, może jeszcze w lutym albo na początku marca, będziemy ogłaszali ten przetarg. Jesteśmy bardzo bliscy tej decyzji – poinformował niedawno portal RynekInfratsruktury.pl wiceminister infrastruktury i budownictwa, Jerzy Szmit.

– To, o co apelowaliśmy przez wiele lat, staje się bardzo realne – cieszy się prezydent miasta, Mariusz Chrzanowski.

Łomża to jedno z miast, które w 1999 roku utraciły status województwa. Od tego czasu miasto stopniowo zaczęło się wyludniać. Z ponad 65 tys. mieszkańców w 1999 roku, dziś mieszka w nim ok. 62 tys. Do tego Łomża jest dotknięta sporym bezrobociem. – Młodzi ludzie odpływają. Naszą jedyną szansą jest to, by przyciągnąć inwestorów, ale z tym jest ciężko, ponieważ nasz układ komunikacyjny na to nie pozwala – stwierdza Mariusz Chrzanowski. – Przegrywamy konkurencję z innymi miastami, bo inwestor potrzebuje szybkiego, dobrego dojazdu – dodaje.

Potrzeba połączeń kolejowych

Jak zauważa włodarz miasta, Łomża jest poszkodowana nie tylko w zakresie połączeń drogowych. Jest także białą plamą na mapie kolejowej. Dziś do miasta można przyjechać tylko samochodem lub autobusem, za pośrednictwem kolei jest to niemożliwe. – Tymczasem dziś przedsiębiorcy wymagają od samorządów lotnisk biznesowych – konstatuje Chrzanowski.

W aspekcie kolejowym trochę też się ma poprawić. Po 2018 roku ma się rozpocząć rewitalizacja torów na linii nr 49 Łomża – Śniadowo, co umożliwi powrót kolejowego transportu towarowego, który jest istotny z gospodarczego punktu widzenia. Obecnie występują tam czasowe ograniczenia ruchu pociągów, ponadto maksymalna prędkość pociągów nie może przekroczyć 20 km/h. Zatem zapowiedź poprawy daje sporą nadzieję.

Połączeń osobowych na linii obecnie nie ma i na razie prawdopodobnie się to nie zmieni. – Podejmuję dyskusję na temat transportu osobowego, ale słyszę, że będą to przewozy nierentowne – mówi prezydent miasta.

Szansa na przyciągnięcie inwestorów

Jeśli będą sprawne połączenia towarowe na kolei i powstanie droga szybkiego ruchu, która połączy Łomżę z Warszawą otworzą się, zdaniem prezydenta Chrzanowskiego, szanse rozwojowe nie tylko dla samego miasta, ale i całego subregionu.

W ostatnim czasie kilka firm zdecydowało się zainwestować w łomżyńskiej specjalnej strefie ekonomicznej. Jednak to firmy z Łomży i okolic. – Jeśli chcemy przyciągnąć inwestorów z zewnątrz, potrzebny jest bardzo dobry układ komunikacyjny, a tego nam jeszcze brakuje – stwierdza przedstawiciel samorządu miasta. Stąd duże nadzieje wiązane z S61 wraz z obwodnicą Łomży.

Wolność od korków i bezpieczeństwo

Poza rozwojem, obwodnica po prostu poprawi warunki ruchu. Dla tych, którzy podróżują przez Łomżę w kierunku Mazur, będzie to istotne skrócenie czasu podróży. – W okresie letnim można u nas spędzić godzinę, czy nawet dwie stojąc w korkach – mówi Mariusz Chrzanowski.

To także poprawa komfortu życia dla mieszkańców. Obecnie mieszkającym w pobliżu tras z ruchem tranzytowym doskwiera nie tylko hałas, ale i brak poczucia bezpieczeństwa na drogach. – My, jako cały subregion, potrzebujemy obwodnicy – podsumowuje prezydent Łomży.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

GDDKiA wybrała wykonawcę S11 Bobolice – Szczecinek!

Drogi i autostrady

GDDKiA wybrała wykonawcę S11 Bobolice – Szczecinek!

Mikołaj Kobryński 06 lipca 2023

Świętokrzyskie: Zburzą 40 domów, aby zbudować obwodnicę?

Drogi i autostrady

Budimex przejmie plac budowy obwodnicy na Mazowszu

Drogi i autostrady

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

GDDKiA wybrała wykonawcę S11 Bobolice – Szczecinek!

Drogi i autostrady

GDDKiA wybrała wykonawcę S11 Bobolice – Szczecinek!

Mikołaj Kobryński 06 lipca 2023

Świętokrzyskie: Zburzą 40 domów, aby zbudować obwodnicę?

Drogi i autostrady

Budimex przejmie plac budowy obwodnicy na Mazowszu

Drogi i autostrady

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5