Partner serwisu
Intermodal i logistyka

CZT zawiedzione krajowym planem transportowym

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
15-07-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy / Zielone Mazowsze

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
CZT zawiedzione krajowym planem transportowym
fot. Rynek Infrastruktury
Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej przygotowało projekt pierwszego planu transportowego dla międzywojewódzkich i międzynarodowych pasażerskich przewozów kolejowych, który jest wymagany przez ustawę o publicznym transporcie zbiorowym. Eksperci z Centrum Zrównoważonego Transportu krytykują niski poziom projektu.

Plan obejmuje perspektywę do roku 2020 lub 2025 (nie jest to w tekście wskazane! - na latach 2020 i 2025 kończą się przytoczone prognozy) i przez cały tak długi okres przewiduje ofertę na poziomie praktycznie obecnym. Kontrastuje to z zapowiedziami ministra Nowaka, który rezygnując z programu Kolei Dużych Prędkości obiecywał w zamian znaczną poprawę istniejącej kolei konwencjonalnej.

Największe zdziwienie ekspertów budzą prognozy zapotrzebowania na przewozy kolejowe. Niestety nie można się zapoznać z ich dokładnymi wynikami, ani metodologią, bo stanowią odrębne opracowanie, przygotowane przez Instytut Kolejnictwa. W planie transportowym zamieszczono jedynie niewielkie mapki, gdzie wielkości potoków oznaczono grubościami linii w bardzo dużych przedziałach. Można się z nich zorientować, że w perspektywie 2025 roku nie prognozuje się większych zmian w potokach, mimo planowanych wielomiliardowych inwestycji na kolei. Jest to szczególnie kuriozalne w odniesieniu do linii Warszawa – Gdańsk, gdzie dzięki prowadzonej modernizacji czas jazdy ma się wkrótce wreszcie skrócić z obecnych 5-6 godzin do około 2,5 godziny, w dodatku przy obsłudze komfortowymi składami Pendolino. Tymczasem prognozy są praktycznie identyczne ze stanem obecnym, a potoki na trasie przez Bydgoszcz nadal mają być znacznie wyższe.

 

Skąd taki wynik? Czyżby ministerstwo już wiedziało, że nie będzie żadnego Pendolino?


Sprawa zaskakuje z jeszcze jednego powodu. Przecież takie dane podważają sens modernizacji linii – mówi Stanisław Biega z CZT. - Żeby pozyskać fundusze unijne trzeba wykazać jej uzasadnienie ekonomiczne, przeprowadzić prognozy ruchu, które wykażą wzrost przewozów na tyle duży, że przy gigantycznych kosztach wyliczone wskaźniki przekroczą określone minima – to wszystko się ściśle oblicza. Prognozy pokazane w planie transportowym w zasadzie powinny spowodować cofnięcie środków.


Sprawie smaku dodaje fakt, że studium wykonalności dla modernizacji opracowywało Centrum Naukowo – Techniczne (przekształcone później w Instytut Kolejnictwa) pod kierunkiem dr Andrzeja Massela, a prognozy do planu transportowego wykonał... Instytut Kolejnictwa, na zamówienie ministerstwa, w którym za kolej odpowiada wiceminister... Andrzej Massel.


- Przygotowywaliśmy analizy dla Województwa Śląskiego, które w zasadzie wyczerpują zakres wojewódzkiego planu transportowego w odniesieniu do kolei – mówi Krzysztof Rytel ze Stowarzyszenia Zielone Mazowsze - W porównaniu z tym, czego od nas wymagano, to co przygotowało ministerstwo jest pracą na poziomie gimnazjalisty. Po pierwsze, mimo że rozporządzenie tego nie wymaga, bardzo wskazane byłoby wykonanie analizy konkurencyjności. Należałoby określić na jakich odcinkach i przy jakich parametrach kolej jest konkurencyjna względem innych środków transportu, a nawet nie wymagałaby żadnego publicznego wsparcia, na jakich, może tak się stać, ale wymaga to określonych działań, np. zwiększenia częstotliwości, poprawy stanu infrastruktury (w racjonalnym zakresie - na modernizację wszystkiego nie będzie nas stać), a na jakich nie ma na to żadnych szans.


Potrzebne jest także szczegółowe określenie parametrów przewozów, najlepiej w formie tabelarycznej. Dla każdej relacji lub odcinka powinna być określona minimalna liczba par pociągów całorocznych i sezonowych wraz z minimalnymi parametrami tych pociągów – prędkością maksymalną taboru trakcyjnego, wielkością zestawień, czy w zestawieniu powinien być wagon restauracyjny, sypialny, kuszetka itp. To może, i powinno, być etapowane: na początek planujemy przewozy na poziomie obecnym, ale co kilka lat dodajemy kolejne pociągi, poprawiamy ich parametry.


 

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Massel: Brakuje elektryfikacji tras do terminali intermodalnych

Intermodal i logistyka

Massel: Brakuje elektryfikacji tras do terminali intermodalnych

Kasper Fiszer 22 września 2019

Wyrok w sprawie Sławomira Nowaka uchylony. Postępowanie umorzono

Drogi i autostrady

Nowak: Linia kolejowa Warszawa - Wrocław to priorytet

Intermodal i logistyka

Nowak: Linia kolejowa Warszawa - Wrocław to priorytet

Rynek Infrastruktury 21 grudnia 2011

Normalnym torem do Kowna w 2014 roku

Intermodal i logistyka

Normalnym torem do Kowna w 2014 roku

Rynek Infrastruktury 27 stycznia 2012

Ustawa o poszkodowanych podwykonawcach do poprawki

Drogi i autostrady

Ustawa o poszkodowanych podwykonawcach do poprawki

Rynek Infrastruktury 02 grudnia 2013

Zobacz również:

Massel: Brakuje elektryfikacji tras do terminali intermodalnych

Intermodal i logistyka

Massel: Brakuje elektryfikacji tras do terminali intermodalnych

Kasper Fiszer 22 września 2019

Wyrok w sprawie Sławomira Nowaka uchylony. Postępowanie umorzono

Drogi i autostrady

Nowak: Linia kolejowa Warszawa - Wrocław to priorytet

Intermodal i logistyka

Nowak: Linia kolejowa Warszawa - Wrocław to priorytet

Rynek Infrastruktury 21 grudnia 2011

Normalnym torem do Kowna w 2014 roku

Intermodal i logistyka

Normalnym torem do Kowna w 2014 roku

Rynek Infrastruktury 27 stycznia 2012

Ustawa o poszkodowanych podwykonawcach do poprawki

Drogi i autostrady

Ustawa o poszkodowanych podwykonawcach do poprawki

Rynek Infrastruktury 02 grudnia 2013

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5