– Mamy obecnie najlepszy w historii proces rozwoju polskich portów. Zakładamy, że w tym roku przeładunki znowu będą rekordowe – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktry.pl” Marek Gróbarczyk, szef Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻS).
Zdaniem ministra na świetne wyniki polskiej gospodarki morskiej wpływ ma kilka czynników. – Jest to m.in. koniunktura światowa która teraz jest bardzo dobra i mamy nadzieję, że będzie się rozwijała. Dodatkowo duże znacznie ma aktywność portów w zakresie poszukiwania kontrahentów – komentuje Gróbarczyk.
Dobrą perspektywę dla przeładunków tworzy także rozwój infrastruktury portowej jak i dostępowej. – Nie jest tajemnicą, że ładunki przesuwają się w stronę Europy Wschodniej. Dzieje się tak z uwagi na coraz lepszą infrastrukturę – mówi minister.
Dla resortu niezwykle ważna jest kwestia infrastruktury dostępowej zarówno od strony lądu jak i morza. – Działamy właśnie w tym zakresie zakresie. Priorytetami są dla nas takie inwestycja jak m.in.: pogłębienie do 12,5 metra toru wodnego Szczecin – Świnoujście, roboty utrzymaniowe na wschodnim wybrzeżu, czy program wieloletni zapewnienia finansowania dostępu portów od strony wody – informuje Gróbarczyk.
– Innym elementem, na który państwo ma wpływ jest kolejowa i drogowa infrastruktura dostępowa oraz poprawa stanu polskich rzek – dodaje szef MGMiŻŚ. – Zakładamy strategię rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce do 2020 roku z perspektywą do roku 2030. Na początku zajmiemy się udrożnieniem Odrzańskiej Drogi Wodnej. Do 2020 roku chcemy aby mogła odbywać się po niej regularna żegluga – komentuje.
Resort podaje, że na wiosnę br. gotowe będzie całe studium wykonalności dla Odry, a dodatkowo obecnie trwa postępowanie przetargowe na opracowanie takiego dokumentu dla Wiślanej Drogi Wodnej. – W związku z tym niedługo będziemy mieli komplet dokumentów potrzebnych do rozpoczęcia inwestycji – informuje Gróbarczyk.
Minister zapewnia także o dużym zaangażowaniu w
najważniejsze projekty w poszczególnych portach. Mowa o budowę
Portu Centralnego w Gdańsk,
Portu Zewnętrznego w Gdyni , czy terminala kontenerowego w Świnoujściu.