Według danych magazynu „Namiary”, w polskich terminalach kontenerowych w Gdańsku, Gdyni oraz Szczecinie i Świnoujściu w ciągu pierwszych trzech miesięcy 2019 roku przeładowano ponad 750 tys. TEU (kontenerów o długości 20 stóp). To niemal 10% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
W ogólności, we wszystkich morskich terminalach kontenerowych w Polsce, przeładowano 754,535 tys. TEU, czyli o 9,83% niż przed rokiem, kiedy przeładowano 686,974 tys. TEU, oraz o 46,68% więcej niż w roku 2017.
Na pierwszym miejscu jest oczywiście DCT Gdańsk. Tam, każdy miesiąc 2019 roku był średnio lepszy o ok. 13 tys. TEU niż przed rokiem. W ciągu trzech miesięcy w największym terminalu przeładowano 510,667 tys. TEU, czyli 67,68% wszystkich kontenerów, które pojawiły się na polskich nabrzeżach.
Na kolejnych miejscach plasują się dwa gdyńskie terminale – GCT i BCT. Tu jednak nastąpiła zmiana, w porównaniu do zestawienia za I kwartał roku ubiegłego. Według danych magazynu „Namiary” – terminal BCT zanotował lepszy wynik niż GCT. Pierwszy z nich w ciągu pierwszych trzech miesięcy 2019 roku przeładował 132,080 tys. TEU (+44% r/r), a drugi – 95,495 tys. TEU (-5% r/r).
Dobrze radził sobie także OT Port Gdynia, na którego nabrzeżach w tym roku przeładowano 531 TEU (+45% r/r).
Z kolei mniej kontenerów obsługiwanych jest w zespole zachodniopomorskich portów. Zgodnie z danymi magazynu „Namiary” – tamtejszy DB Port Szczecin zanotował spadek w wysokości -23%, a w OT Port Świnoujście nie przeładowano w tym orku jeszcze żadnego kontenera. Ostatecznie I kwartał 2019 roku zakończył się dla nich wynikiem 15,762 tys. TEU.
DCT może osiągnąć historyczny wynik
W całym 2018 roku w największym polskim terminalu kontenerowym przeładowano 1 932 454 TEU. Wynik był bardzo wysoki i oznaczał wzrost rok do roku ok. 22%. Tym razem, jeśli tendencja wzrostowa w DCT Gdańsk zostanie utrzymana, to terminal przebije granicę 2 mln TEU rocznie.