Udział kolei w transporcie towarów do/z Portu Gdańsk w 2016 roku wynosił 31%, a ciężarówek 29%. Oznacza, że w największym polskim porcie pociągi nadal są na prowadzeniu wśród lądowych środków transportu. – W minionym roku obsłużyliśmy łącznie blisko 240 tys. wagonów kolejowych – podaje Zarząd Morskiego Portu Gdańsk.
Zrównoważony transport
Patrząc na statystyki przewozowe za 2016 rok w Porcie Gdańsk najbardziej rzucają się w oczy wyrównane wyniki kolei (31%) oraz transportu drogowego (29%). Pozostałe 40% stanowił transport rurociągowy,
a było tak z uwagi na dużą ilość przeładowanych paliw płynnych.– W minionym roku gdański port obsłużył łącznie blisko pół miliona samochodów ciężarowych i niespełna 240 tys. wagonów kolejowych. W porównaniu do 2015 roku. był to skok o 43% w przypadku samochodów, o 24% zwiększyła się w tym czasie intensywność ruchu kolejowego. Takie dane w zakresie ruchu lądowych środków transportu to najlepszy dotąd wynik Portu Gdańsk – informuje ZMPG.
Największy polski port informuje także, że takie wyniki to rekord w obsłudze lądowych środków transportu. Jak podaje ZMPG – w zeszłym roku, w Gdańsku, średnio co 1 minutę obsługiwany był samochód ciężarowy z ładunkiem oraz co 1,5 godziny skład pociągu. Jeśli chodzi o średnie załadowanie obu środków transportu, to szacunkowo było ono nieco mniejsze niż przed rokiem, ale różnice te są stosunkowo niewielkie.
Dobry rok dla ciężarówek
W 2016 roku transport rurociągowy, mimo utrzymania dużego znaczenia, odnotował 8-procentowy spadek w strukturze udziału przy jednoczesnym 5-procentowym przyroście ruchu samochodowego i 3-procentowym wzroście udziału transportu kolejowego w obsłudze lądowej. Jak widać przewozy kolejowe nadal dominowały, ale aż o 45% przybyło liczby samochodów ciężarowych, które wywiozły surowiec z portu w głąb kraju.
W ruchu samochodowym przewożono głównie ładunki drobnicowe (kontenery), ale także ładunki masowe takie jak kruszywa, chemia oraz zboża. Koleją transportowano przede wszystkim węgiel, kontenery i ładunki chemiczne, w tym nawozy.
Dominująca kolej
Wysoki udział kolei w transporcie ładunków do/z portu był spowodowany m.in. ukończeniem inwestycji dotyczącej przebudowy linii nr 226 z Pruszcza Gdańskiego do Portu Północnego. W ramach przedsięwzięcia powstał także nowy most przez Martwą Wisłę. – Przez nowo zbudowany most kolejowy nad Martwą Wisłą, zgodnie z szacunkami zebranymi od operatorów portowych, przejechało łącznie ponad 5600 składów pociągów, co przekłada się na przeszło 220 tys. wagonów z ładunkiem. Dokonując obliczeń, operatorzy nie brali pod uwagę składów, które pokonywały most bez towaru. Średnia dobowa kolejowego ruchu towarowego wynosiła ponad 15 składów dziennie, czyli ponad 620 wagonów na dobę – informuje ZMPG.
Duże znaczenie transportu szynowego wiąże się także z inną inwestycją na terenie portu, która zakończyła się w 2016 roku.
Mowa o budowie drugiego głębokowodnego nabrzeża w terminalu kontenerowym DCT Gdańsk. Statystyki są efektem połączenia obu inwestycji. – Most najbardziej intensywnie wykorzystywano do przewozu ładunków skonteneryzowanych, których w ubiegłym roku, w ruchu lądowym, w ujęciu tonażowym, przybyło o ponad połowę. To automatycznie wpłynęło na intensywny wzrost liczby lądowych środków transportu w obsłudze towarowej portu –komentuje ZMPG.
Port o dużym znaczeniu
Szczegółowa analiza ruchu lądowego w porcie wyraźnie potwierdza wzrost znaczenia Gdańska jako węzła logistycznego kraju. Dziennie obsługiwanych jest tu ponad 1300 załadowanych towarem samochodów ciężarowych i ponad 650 pełnych wagonów, przy czym większość z nich zwykle w odwrotnej relacji pokonuje ruch do lub z portu bez ładunku. Tym samym w praktyce oznacza to niemal dwukrotnie bardziej intensywny ruch niż wskazane średnie dobowe.