Podczas 12 miesięcy 2017 roku obrót towarów w Porcie Gdańsk przekroczył 40 mln ton. – W tym roku przeskoczyliśmy poziom przeładunków, który wcześniej sobie założyliśmy – poinformował podczas konferencji wynikowej prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG), Łukasz Greinke.
Kolejny rekord
Według danych przedstawionych przez Port Gdańsk – przeładunki w największym z polskich portów w 2017 roku były o 4,3% wyższe niż przewidywano. Pobicie rekordu polskiej gospodarki morskiej,
który był równy 37,3 mln ton i został ustanowiony przez tę samą przystań rok temu, było pewne już wcześniej, jednak przekroczenie bariery 40 mln ton to dla zarządu coś więcej.
– Ten wynik oznacza, że należymy do grona największych portów na świecie. Nie ma jeszcze pewności, ponieważ nie wszystkie porty zrobiły już podsumowania, ale dzięki temu, w 2017 roku, możemy być nawet na 5 miejscu na Bałtyku – zaznaczał Łukasz Greinke. – To dla nas oczywiście nie wystarczająca pozycja. Chcemy być na podium. Trudno będzie wygrać z portami rosyjskimi z uwagi na to, że przeładowują bardzo duże ilości paliw, ale będziemy walczyć o jak najwyższą pozycję – dodaje.
Według wcześniejszych przewidywań końcowo roczny wynik obrotu towarów w Porcie Gdańsk miał wynosić 38,9 mln ton. Ostatecznie jest jednak równy 40, 6 mln ton. Według szacunków prezesa Łukasza Greinke – w ciągu kolejnych 4-5 lat ten wynik może wzrosnąć o kolejne 10 mln ton. Największymi sektorami przeładunków w gdańskim porcie były paliwa (32,4% całości), drobnica (44,5% całości) oraz węgiel (12,5% całości).
Dominująca drobnica
2017 roku był szczególnie dobry dla drobnicy. – Dominująca w strukturze przeładunkowej drobnica w roku 2017 po raz pierwszy uzyskała wynik 18 mln ton, czyli o 24% więcej niż w roku 2016. Na taki efekt przekłada się zarówno większy wolumen drobnicy skonteneryzowanej, jak również większa liczba ładunków z grupy Ro-Ro, w tym samochodów handlowych. W ciągu ubiegłego roku przez Port Gdańsk przetransportowano 73 207 sztuk aut, co daje wynik aż o 412% lepszy niż w 2016 roku – pdoaje ZMPG
Do tego wyniku liczy się przede wszystkim obrót kontenerów w terminalu DCT Gdańsk, w którym przeładunki w ciągu 12 miesięcy osiągnęły poziom 1,593 mln TEU. – Najwięcej kontenerów przeładowuje się w Petersburgu. Tam jest jednak kilka mniejszych terminali. Największy na Morzu Bałtyckim jest DCT Gdańsk – podaje Łukasz Greinke.