Partner serwisu
Drogi i autostrady

Będą zmiany w PO Infrastruktura i Środowisko oraz Umowie Partnerstwa

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
06-07-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
KPRM/RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Będą zmiany w PO Infrastruktura i Środowisko oraz Umowie Partnerstwa
fot. clarita
Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie projektu zmian w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Chodzi m.in. dostosowanie do strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju oraz do zmienianej Umowy Partnerstwa. Część zmian ma też służyć sprawniejszemu wydatkowaniu funduszy.

Do najważniejszych zmian o charakterze ogólnym należy uzupełnienie wymiaru terytorialnego działań programu o miasta średnie, w tym tracące funkcje społeczno-gospodarcze. To także uelastycznienie koordynacji oraz podziału zakresu wsparcia z funduszy unijnych między poziomem regionalnym (regionalne programy operacyjne) a krajowym (POIiŚ). Zaproponowano także korektę sposobów wyboru projektów – uzupełniono o tryb konkursowy oraz pozakonkursowy. Ma to przyczynić się do sprawniejszego zarządzania projektami.

Pieniądze na drogi wodne

Jak poinformowano w rządowym komunikacie, w ramach zaproponowanych zmian umożliwiono finansowanie elementów inwestycji na śródlądowych drogach wodnych na wybranych odcinkach o parametrach III lub IV klasy drogi wodnej. Dokonano także realokacji 120 mln euro z gospodarki odpadami na gospodarkę wodno-ściekową. Uzupełniono także katalog beneficjentów o przedsiębiorców w przypadku gospodarki odpadami, a także zrezygnowano ze wsparcia podziemnych magazynów gazu na rzecz silniejszego wsparcia inwestycji w infrastrukturę przesyłu gazu.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Umowa Partnerstwa do negocjacji

Rząd przyjął również uchwałę w sprawie projektu zmiany Umowy Partnerstwa na lata 2014-2020 w zakresie niezbędnym do jego dostosowania do średniookresowej strategii rozwoju kraju.

To kluczowy dokument, który na poziomie krajowym tworzy podstawy prawne oraz ramy organizacyjne i finansowe dla okresu programowania 2014-2020 w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich i funduszu wspierającego sektor morski lub rybacki (EFSI).

W uchwale uregulowano kwestie związane z dostosowaniem Umowy Partnerstwa do celów średniookresowej strategii rozwoju kraju, tj. Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.). Przyjęcie przez rząd uchwały w sprawie projektu zmiany Umowy Partnerstwa umożliwi rozpoczęcie jej negocjacji z Komisją Europejską.

Jak podano, celem zmian jest zwiększenie efektywności działań i inwestycji współfinansowanych z wymienionych funduszy przez ich większą koncentrację na celach rozwojowych wskazanych w SOR. Chodzi także o dostosowanie UP do zmieniających się warunków zewnętrznych oraz przyszłych trendów rozwojowych, a także większe zorientowanie na rezultaty realizowanych przedsięwzięć.

Uwzględniona elektromobilność


Główne zmiany obejmują m.in. zwiększenie puli środków przeznaczonych na instrumenty zwrotne oraz koncentrację wsparcia na branżach czy obszarach w największym stopniu przyczyniających się do realizacji celów rozwojowych określonych w SOR. Chodzi też o budowę systemu wsparcia dla wysokiej jakości projektów, a także większe wsparcie procesów gospodarki cyfrowej i elektromobilności.

Przewidziano również opracowanie i wdrożenie na poziomie krajowym koncepcji polityki migracyjnej, odpowiadającej potrzebom rynku pracy w Polsce. Założono określenie niezbędnych preferencji w kształceniu zawodowym dla branż strategicznych (wskazanych w SOR) oraz powiązanie ich z krajowymi i regionalnymi inteligentnymi specjalizacjami. Przewidziano zapewnienie preferencji dla tzw. Przemysłu 4.0.

Ponadto, zaktualizowano zapisy dotyczące terytorialnego wymiaru interwencji UP i wzmocnienia systemu wdrażania przedsięwzięć przez działania na rzecz procesu koordynacji między środkami wymienionych funduszy a funduszami zarządzanymi centralnie przez Komisję Europejską.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Europejski Plan Odbudowy po pandemii – co warto o nim wiedzieć?

Drogi i autostrady

Europejski Plan Odbudowy po pandemii – co warto o nim wiedzieć?

inf. pras 07 czerwca 2021

Tomasik: Brak unijnych pieniędzy zahamuje rozwój portów regionalnych

Intermodal i logistyka

Trzeba się zmierzyć z brakiem wykonawców. Także w obszarze dotacji UE

Drogi i autostrady

Obwodnica Wałcza ma unijne dofinansowanie

Drogi i autostrady

Obwodnica Wałcza ma unijne dofinansowanie

Elżbieta Pałys 06 lipca 2017

Zobacz również:

Europejski Plan Odbudowy po pandemii – co warto o nim wiedzieć?

Drogi i autostrady

Europejski Plan Odbudowy po pandemii – co warto o nim wiedzieć?

inf. pras 07 czerwca 2021

Tomasik: Brak unijnych pieniędzy zahamuje rozwój portów regionalnych

Intermodal i logistyka

Trzeba się zmierzyć z brakiem wykonawców. Także w obszarze dotacji UE

Drogi i autostrady

Obwodnica Wałcza ma unijne dofinansowanie

Drogi i autostrady

Obwodnica Wałcza ma unijne dofinansowanie

Elżbieta Pałys 06 lipca 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5