Partner serwisu
Drogi i autostrady

Kolejne pół miliarda z UE. Pieniądze na drogi i żeglugę śródlądową

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Autor:

ep

Data publikacji:
18-07-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Kolejne pół miliarda z UE. Pieniądze na drogi i żeglugę śródlądową
fot. Locust
Dziś podpisane zostały umowy na dofinansowanie dróg ekspresowych S17 od węzła Lubelska do węzła Zakręt oraz S11 obwodnicy Szczecinka. Unia dołożyła też do rozbudowy Systemu Informacji Rzecznej na Dolnej Odrze. W sumie otrzymaliśmy z Unii ponad pół miliarda złotych.

– Polska jednym z liderów w wydatkowaniu środków unijnych – na koniec roku będzie miała zakontraktowanych ponad 70 procent środków. To lokuje nas w czołówce krajów europejskich – powiedział obecny na uroczystym podpisaniu umów minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Jak dodał, w dużej mierze jest tak za sprawą inwestycji liniowych – drogowych i kolejowych.

Pierwsze dwie inwestycje, które zostaną dofinansowane na podstawie podpisanych dziś umów są realizowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Otrzymujemy po raz kolejny narzędzie, które umożliwia zrealizowanie w pełni programu drogowego – mówił Jacek Gryga, generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad. – Do tej pory mieliśmy już 40 umów o dofinansowanie, dziś odchodzą dwie następne – dodał. Podkreślił, że dzięki przyznanym dotacjom, można budować dwukrotnie więcej dróg.

Wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz zaznaczył, że środki, których beneficjentem jest GDDKiA trafiają na realizację programu wartego 135 mld zł. – Nie słyszałem o większym programie modernizacyjnym w Europie – powiedział. 
 
Trzecia dofinansowana dziś inwestycja to zadanie realizowane przez Urząd Żeglugi Śródlądowej.

S17 koło Warszawy

Dofinansowany projekt Budowa drogi ekspresowej S17 Warszawa – Garwolin, odc. w. Zakręt – w. Lubelska przewiduje powstanie prawie 5-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S17 na terenie województwa mazowieckiego. Całkowity koszt inwestycji wyniesie prawie 735 milionów złotych, w tym dofinansowanie unijne to ponad 274 miliony złotych.

W ramach przedsięwzięcia powstaną dwa węzły: Zakręt i Lubelska. Pierwszy połączy drogę krajową nr 2 i projektowaną drogę ekspresową S17. Węzeł Lubelska będzie natomiast jednym z kluczowych węzłów całego Warszawskiego Węzła Drogowego, gdyż w ramach tego węzła zbiegną się drogi ekspresowe S17 i S2 oraz autostrada A2. Węzeł „Lubelska” umożliwi m.in. podróż w kierunku Terespola (planowaną autostradą A2) i Lublina (drogą krajową nr 17 – docelowo drogą ekspresową S17).

W ramach węzła powstanie również odcinek drogi ekspresowej S2 o długości 1,5 kilometra. Inwestycja zostanie zakończona w kwietniu 2021 roku.

– To droga, która otwiera komunikacyjnie regiony wschodnie naszego kraju – podkreślał minister infrastruktury.

Obwodnica Szczecinka

Obwodnica Szczecinka powstanie jako część drogi ekspresowej S11. Dzięki inwestycji zmniejszy się natężenie ruchu w mieście, co poprawi jakość powietrza i zwiększy bezpieczeństwo mieszkańców. Całkowita wartość projektu realizowanego przez GDDKiA wyniesie prawie 401 milionów złotych, w tym unijne dofinansowanie to ponad 213 milionów złotych.

Projekt przewiduje budowę obwodnicy Szczecinka o długości prawie 12 kilometrów, która omijać będzie miasto od wschodu. Inwestycja w części przebiegać będzie wzdłuż istniejącej linii kolejowej Koszalin – Szczecinek.

Poza samą obwodnicą, w ramach inwestycji zbudowane zostaną miedzy innymi: dwa węzły drogowe: Szczecinek Śródmieście i Szczecinek Wschód, skrzyżowania jednopoziomowe, wiadukty, mosty, estakady, elementy służące ochronie środowiska, urządzenia wzmacniające bezpieczeństwo ruchu.

Inwestycja ma być gotowa z końcem kwietnia 2019 roku.

– Droga ekspresowa S11 będzie w sposób szczególny służyła środkowemu Wybrzeżu – Koszalinowi i okolicom, całemu regionowi. Połączy ten region z autostradą A2 – stwierdził minister Andrzej Adamczyk.

Sprawny transport Odrą

Całkowita wartość projektu pn.: „Pełne wdrożenie RIS Dolnej Odry” opiewa na 32 miliony złotych. Ponad 50 procent kosztów projektu – 17 milionów złotych – zostanie sfinansowanych z unijnej dotacji.

Zharmonizowany System Informacji Rzecznej (RIS) to nowoczesny system zarządzania, który wykorzystywany jest do gromadzenia, przetwarzania i przekazywania danych, dotyczących m.in. prognozy pogody, stanu wód oraz statków znajdujących się w strefie jego działania. Wszystkie informacje, które są zbierane i przetwarzane przez RIS, mają duże znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa przewozów w żegludze śródlądowej, wzrostu wydajności przewozowej floty, zarządzania ruchem statków i usprawnienia współpracy z innymi gałęziami transportu.

Głównym celem inwestycji, realizowanej przez Urząd Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie, jest rozszerzenie obszaru objętego RIS na rzece Odrze oraz poprawa jakości funkcjonowania na fragmentach rzeki już objętych tym systemem. W chwili obecnej RIS funkcjonuje na Odrze od połączenia z morskimi wodami wewnętrznymi do miejscowości Ognica, czyli miejsca gdzie Odra łączy się z Kanałem Schwedt. Dzięki inwestycji obszar funkcjonowania systemu rozszerzy się i obejmie teren rzeczny od Ognicy do mostu autostradowego w Świecku oraz odcinek rzeki Warty od Nadzoru Wodnego w Świerkocinie do ujścia Warty. Łączna długość dróg wodnych objętych system RIS po realizacji projektu wynosić będzie prawie 243 kilometry.

Poprawa jakości funkcjonowania RIS zostanie osiągnięta dzięki wdrożeniu na całym planowanym obszarze niezbędnej infrastruktury technicznej. Zainstalowane zostaną dedykowane urządzenia specjalistyczne, takie jak czujniki hydrometeorologiczne, kamery nadzoru ciągłego, stacje bazowe AIS, stacje bazowe DGPS czy też stacje bazowe VHF. System RIS usprawni dostęp do takich informacji, jak bieżąca sytuacja hydrologiczna oraz locja danego akwenu, co ułatwi oraz przyspieszy proces decyzyjny przed rozpoczęciem podróży.

– Historia polskiego transportu rzecznego to historia zaniedbań. W efekcie udział żeglugi śródlądowej w transporcie jest znikomy. Nadrabiamy te zaległości. Droga jeszcze długa, ale pierwsze efekty już są. Po zakończeniu tej inwestycji długość dróg wodnych objętych systemem informacji rzecznej wyniesie prawie 243 kilometry – powiedział wiceminister rozwoju Witold Słowik.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Europejski Plan Odbudowy po pandemii – co warto o nim wiedzieć?

Drogi i autostrady

Europejski Plan Odbudowy po pandemii – co warto o nim wiedzieć?

inf. pras 07 czerwca 2021

Tomasik: Brak unijnych pieniędzy zahamuje rozwój portów regionalnych

Intermodal i logistyka

Trzeba się zmierzyć z brakiem wykonawców. Także w obszarze dotacji UE

Drogi i autostrady

Obwodnica Wałcza ma unijne dofinansowanie

Drogi i autostrady

Obwodnica Wałcza ma unijne dofinansowanie

Elżbieta Pałys 06 lipca 2017

Zobacz również:

Europejski Plan Odbudowy po pandemii – co warto o nim wiedzieć?

Drogi i autostrady

Europejski Plan Odbudowy po pandemii – co warto o nim wiedzieć?

inf. pras 07 czerwca 2021

Tomasik: Brak unijnych pieniędzy zahamuje rozwój portów regionalnych

Intermodal i logistyka

Trzeba się zmierzyć z brakiem wykonawców. Także w obszarze dotacji UE

Drogi i autostrady

Obwodnica Wałcza ma unijne dofinansowanie

Drogi i autostrady

Obwodnica Wałcza ma unijne dofinansowanie

Elżbieta Pałys 06 lipca 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5