Wkład finansowy z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 dla budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku Lubień – Rabka został zatwierdzony przez Komisję Europejską. Do tej pory KE wydala już 52 pozytywne decyzje o finansowaniu inwestycji ze środków POIiŚ.
Decyzja zapadła w piątek 8 grudnia. Dotyczy projektu budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku Lubień – Rabka.
Inwestycja jest realizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w ramach projektu Budowa drogi ekspresowej S7 odc. Lubień – Rabka. Wartość całkowita projektu to ponad 2,4 mld zł, z czego pula środków europejskich przyznana na jego dofinansowanie to ponad 1,3 mld zł.
Przedsięwzięcie obejmuje budowę drogi składającej się z trzech odcinków: Odcinek I – Lubień – Naprawa o długości 7,6 km, odcinek II – Naprawa – Skomielna Biała o długości 3 km, z czego 2,06 km w dwukomorowym tunelu, odcinek III – Skomielna Biała – Rabka Zdrój o długości 5,2 km oraz DK 47 na odcinku Rabka-Zdrój – Chabówka o długości 900 m.
Odcinek około 17 km nowej drogi, w tym niemal 16 km drogi ekspresowej, będzie wyposażony w liczne obiekty inżynierskie i infrastrukturę towarzyszącą. Na odcinku I powstaną m.in. dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP): Krzeczów i Lubień, 10 obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty) i 6 małych mostków na potoku Krzywańskim.
Odcinek II to przede wszystkim dwukomorowy tunel z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą i wyposażeniem technicznym. Wykonawca odcinka do drążenia tunelu i wykonania obudowy wstępnej stosuje innowacyjną metodę A.DE.CO.-RS. Jest to tzw. metoda kontrolowanej deformacji, która pozwala na drążenie tunelu w całym przekroju jednocześnie nawet w trudnych warunkach gruntowych.
Na odcinku III przewidziano m.in. dwa węzły drogowe: Skomielna Biała i Zabornia, Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej, 17 obiektów inżynierskich (wiadukty, estakady), w tym najdłuższy liczący prawie 1 km oraz 4 mostki na ciekach przy węźle Skomielna. Droga ekspresowa zakończy się węzłem Zabornia w Rabce Zdroju, do którego dobudowany zostanie jeszcze dwujezdniowy fragment drogi krajowej nr 47 do Chabówki, gdzie będzie włączony do istniejącej już dwujezdniowej DK 47 Chabówka – Rdzawka.
Oddanie inwestycji do użytku kierowców przewidywane jest na koniec 2020 roku.
Wraz z decyzją dotyczącą S7 KE zatwierdziła wkład własny dla dwóch projektów tramwajowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.