Budowa brakującego odcinka autostrady A1 ze środków Krajowego Funduszu Drogowego to słuszna decyzja – powiedział w programie „Biznes Info” w TVP Info wiceprezes Zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski. Ekspert odniósł się także do zwiększenia finansowania Programu Budowy Dróg Krajowych o 28 mld zł, z których większość ma być przeznaczona na tzw. Via Carpatia. Jego zdaniem decyzja o budowie ciągu ma wyraźny międzynarodowy i wewnętrzny kontekst polityczny.
Autostradę A1 na odcinku Piotrków Trybunalski – Częstochowa będzie budowało państwo ze środków Krajowego Funduszu Drogowego. Zdaniem eksperta to dobra wiadomość. – Gdyby budową zajmowała się drogowa spółka specjalnego przeznaczenia, należałoby zmienić prawo i dyskutować z Komisją Europejską, jak wliczać zadłużenie tych spółek do zadłużenia państwa. Byłby to skomplikowany proces, przy którym same formalności przed rozpoczęciem przetargu zajęłyby dwa lata – argumentował.
A1 poprawi bezpieczeństwo...
Z rozpoczęciem inwestycji nie można, w ocenie Furgalskiego, czekać tak długo. – To kluczowy odcinek, który właściwie powinien być budowany jako pierwszy – stwierdził wiceprezes. Opierając się na przeprowadzonym w roku 2015 generalnym pomiarze ruchu na DK1, oszacował, że dziś może przejeżdżać tamtędy nawet ponad 40 tysięcy pojazdów na dobę.
Droga będzie budowana w technologii betonowej. – To ważne, ponieważ dużą rolę odgrywa ruch ciężki – uzasadnił gość TVP. Jak dodał, aspektem, o którym należy pamiętać, jest też bezpieczeństwo. – Wszystkie drogi wyższych kategorii są też drogami bezpieczniejszymi. Budowa autostrady będzie oznaczała zlikwidowanie skrzyżowań w poziomie jezdni, na których dochodziło do wielu wypadków – podkreślił.
...a Via Carpatia ma napędzić rozwój
Ze środków krajowych, przynajmniej na razie, będzie finansowana również Via Carpatia. – Unia Europejska nie da pieniędzy na jej budowę, ponieważ nie jest ona częścią korytarza międzynarodowego. Polska wraz z partnerami zagranicznymi dopiero się o to stara. Jeśli zabiegi te zakończą się powodzeniem, być może uda się pozyskać finansowanie unijne i nastąpi kolejna zmiana w PBDK, na skutek której środki krajowe zostaną uwolnione i przesunięte gdzie indziej – przewidywał ekspert. Jak przypomniał, pod deklaracją łańcucką w sprawie Via Carpatia podpisali się przedstawiciele kilku krajów środkowoeuropejskich. Jest możliwe otwarcie projektu również na Ukrainę.
Zdaniem wiceprezesa ZDG TOR decyzja w sprawie Via Carpatia ma też wyraźny kontekst polityczny. – Chodzi o „ciągnięcie za uszy” ściany wschodniej w rozwoju gospodarczym i społecznym. Sam minister Adamczyk przyznawał, że są odcinki z bardzo słabym natężeniem ruchu, takie jak między Białymstokiem a Lublinem. Dotychczas zakładano, że w regionach o mniejszym zaludnieniu i z mniejszą ilością przemysłu mniej będzie też infrastruktury lub będzie ona budowana w drugiej kolejności – wyjaśnił Furgalski.
Gość programu zwrócił uwagę, że budowa sieci autostrad w Polsce zbliża się ku końcowi. – Mamy obecnie ok. 1630 km gotowych autostrad i zbliżona ilość dróg ekspresowych. W budowie jest ok. 1200 dróg najwyższej kategorii. Docelowa wartość to ok. 7400 km, w tym ok. 2000 km autostrad –wyliczył.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.