Kontrakt na budowę odcinka S7 pomiędzy Lubniem a Naprawą zerwany. Wykonawcą tej trasy było polsko-ukraińskie konsorcjum IDS-Bud oraz Altis Holding. Wcześniej były tam kłopoty m.in. z płatnościami dla podwykonawców.
– Mobilizacja wykonawcy (konsorcjum IDS-Bud i Altis-Holding) nie wskazuje na możliwość zakończenia budowy prawej jezdni S7 Lubień – Naprawa w terminie określonym w aneksie do umowy, czyli do końca października 2020 r. Pomimo licznych działań podjętych przez GDDKiA w celu zmobilizowania wykonawcy do realizacji kontraktu zgodnie z umową nie doszło do wznowienia i prowadzenia prac w wymaganym zakresie. Nic nie wskazuje także na zmianę tej sytuacji. Wobec tych faktów 17 lipca 2020 r. GDDKiA odstępuje od umowy z wykonawcą odcinka drogi ekspresowej S7 Lubień – Naprawa – poinfomrował inwestor.
Jak tłumaczy GDDKiA, po zakończeniu okresu zimowego wykonawca, czyli konsorcjum IDS-Bud i Altis Holding, nie wznowił prac na budowie w pełnym zakresie z powodu swoich problemów finansowych. Według inwestora, wykonawca nie posiada odpowiedniej liczby jednostek sprzętu, pracowników i środków do kontynuacji robót.
Do GDDKiA
zaczęli się zgłaszać podwykonawcy z prośbami o pomoc. Nie otrzymywali oni od wykonawcy wynagrodzenia za wykonaną pracę lub zrealizowane usługi na budowie drogi ekspresowej S7 Lubień - Naprawa. Podwykonawcy twierdzili, że niektórym z nich konsorcjum przestało płacić już w 2019 r. - W tej trudniej sytuacji GDDKiA uruchomiła bezpośrednie wypłaty poszkodowanym podwykonawcom - czytamy w komunikacie. Do 17 lipca 2020 r. wypłacono podwykonawcom ok. 20 mln zł.
- Niezależnie od faktu odstąpienia od umowy z wykonawcą, nie pozostawiamy podwykonawców samych sobie. GDDKiA przyjmuje i rozlicza kolejne wnioski składane przez podwykonawców o wypłatę należnych pieniędzy. Może tu chodzić o kwotę nawet 23 mln zł - zapewnia inwestor.
Według przekazanych informacji, przedstawiciele GDDKiA kilkakrotnie spotykali się z zarządem wykonawcy w celu rozwiązania kluczowych dla budowy problemów. W trybie przewidywanym w umowie, czyli na podstawie Subklauzuli 15.1 awrunków kontraktu, wykonawca był wzywany do poprawy, w tym do wykonania szeregu ściśle określonych zakresów robót, w terminie do 10 czerwca 2020 r. Wykonawca nie wywiązał się z większości postawionych przed nim wymagań, tj. : brak wymaganego postępu robót, narastające opóźnienia, nieprawidłowości w rozliczaniu podwykonawców.
W związku nieprawidłowym wykonywaniem obowiązków wynikających z podpisanej umowy GDDKiA naliczyła konsorcjum kary. Do tej pory obejmują one kwotę 27 mln zł. Kwota nie zamyka jednak wszystkich roszczeń GDDKiA w stosunku do wykonawcy.
Trwa inwentaryzacja wykonanych prac na prawej jezdni S7 Lubień - Naprawa, która nie została ukończona przez konsorcjum IDS-Bud i Altis-Holding. Pod koniec wakacji planowane jest ogłoszenie przetargu na dokończenie prawej jezdni, by jesienią przyszłego roku mogli nią już jeździć kierowcy. Lewa jezdnia budowanej S7 na odcinku Lubień - Naprawa została ukończona i ruch odbywa się po niej w dwóch kierunkach od 20 grudnia 2019 r.
S7 z Lubnia do Naprawy powstaje w ramach większego zadania - budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku Lubień - Rabka Zdrój, które do celów realizacji zostało podzielone na trzy mniejsze zadania. Cała inwestycja uzyskała dofinansowanie z Unii Europejskiej w wysokości 1 322 398 015,17 zł.