Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odstąpiła od umowy z wykonawcą obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej – konsorcjum Vistal Gdynia oraz Kieleckiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych. Dyrekcja wskazuje na niewywiązywanie się z obowiązków i opóźnienia na budowie.
Obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej powstaje w ciągu drogi krajowej nr 73. Dziś GDDKiA wysłała do jej wykonawcy oświadczenie o odstąpieniu od kontraktu wskazując na przyczyny leżące po stronie konsorcjum, któremu powierzono budowę. O tym, że szykuje się do takiego kroku pisaliśmy
TUTAJ.
„Wykonawca nie wywiązywał się z zapisów umowy i harmonogramu: coraz bardziej opóźniał prace, nie przedstawił programu naprawczego, chociaż podjął takie zobowiązanie, ograniczył swoje działania na budowie, a nawet wstrzymał prowadzenie robót” – czytamy w komunikacie. Jak zwraca uwagę GDDKiA, wykonawca nie realizował także swoich zobowiązań w zakresie wypłaty wynagrodzenia na rzecz podwykonawców, dostawców i usługodawców.
Niska cena i trudna sytuacja konsorcjanta Umowa na budowę obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej, w ciągu drogi krajowej nr 73 została podpisana 23 listopada 2016 r. Oferta, którą złożyli konsorcjanci opiewała na 79,7 mln zł, przy planowanym budżecie zamawiającego wynoszącym 120,8 mln zł. Była to najtańsza spośród 20 złożonych propozycji.
W czasie podpisywania umowy partner konsorcjum – Kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych znajdowało się w restrukturyzacji. Niedawno wniosek o postępowanie sanacyjne, a następnie o ogłoszenie upadłości (w sądzie są rozpatrywane dwa wnioski) złożył także Vistal Gdynia. Mówiąc o przyczynach tarapatów finansowych w jakich się znalazł, Vistal odwoływał się m.in. do trudnej sytuacji na krajowym rynku budownictwa infrastrukturalnego oraz wzrostu cen materiałów i usług budowlanych.
Konsorcjum miało 22 miesiące od daty zawarcia umowy na realizację inwestycji z gwarancją jakości na 10 lat. Droga miała być gotowa w czerwcu 2019 roku. Jak podaje Generalna Dyrekcja, do 19 października 2017 r. zaawansowanie prac na budowie wynosiło 11 proc.
Kiedy i za ile tym razem? Za niewywiązanie się z umowy GDDKiA będzie oczekiwała od konsorcjum zapłaty kary umownej w wysokości 15% wartości kontraktu. Inwestor będzie się także domagać odszkodowania za wszelkie poniesione straty. Podwykonawcy, dostawcy i usługodawcy otrzymają należne im płatności od GDDKiA.
Teraz GDDKiA zinwentaryzuje wykonane prace na budowie obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej, a następnie ogłosi przetarg na nowego wykonawcę.
– Nowy wykonawca powinien być znany na wiosnę 2018 r. Termin realizacji nie powinien się wydłużyć więcej niż do końca 2019 r. – informuje GDDKiA.
Do wykonania jest jednojezdniowa obwodnica o długości 6,9 km. Ma biec w ciągu drogi krajowej nr 73 prowadzącej z Kielc, przez Małopolskę do Jasła na Podkarpaciu.