– Zauważamy zmiany i wyższą jakość życia w naszym mieście – stwierdzają w komunikacie prasowym władze Inowrocławia. Rok temu – 17 lipca – do ruchu oddana został wyczekiwana przez lata obwodnica miasta. Powstała w ciągu DK-15 i DK-25.
To dla miasta, jak stwierdzono, najważniejsza inwestycja drogowa w historii. Wybudowana droga o długości 19 km z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku omija miasto od wschodu. Na jej przebiegu powstały 3 węzły drogowe: Latkowo, Jacewo i Tupadły. Skraca drogę w kierunku m.in. Torunia, uwalniając jednocześnie miasto od ruchu tranzytowego.
Jak podaje miasto w komunikacie, nowa trasa znacznie ograniczyła natężenie ruchu tranzytowego w Inowrocławiu, zwłaszcza na ulicach: Toruńskiej, Staszica i Poznańskiej. Według słów prezydenta miasta, Ryszarda Berejzy, przez Inowrocław przejeżdża teraz ponad 2 miliony mniej samochodów w ciągu roku w stosunku do okresu sprzed inwestycji. To wpływa na lepszą jakość powietrza, wyższy komfort i bezpieczeństwo mieszkańców.
fot. GDDKiA
Według, przytaczanych w komunikacie danych Komendy Powiatowej Policji, w okresie roku przed otwarciem obwodnicy na ulicach miasta miały miejsce 443 kolizje. W ciągu tak samo długiego okresu po otwarciu obwodnicy było ich 278. Oznacza to spadek o 40 proc. (dane dotyczą ulic: Staszica, Toruńskiej, Poznańskiej i Dworcowej – to te, które prowadziły ruch w skali ponadlokalnej).
Teraz inowrocławianie czekają na kolejny etap obwodnicy tzw. łącznik. W ramach tego etapu ma powstać prawie 5 km drogi wraz z węzłem w Sławęcinku. Wybudowanych ma być 5 obiektów inżynierskich, w tym dwa nad liniami kolejowymi.
Trasa powstaje po północnej stronie miasta i połączy się z już istniejącą obwodnicą.
Budowę drugiego etapu powierzono Przedsiębiorstwu Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia. Firma ta jako członek grupy Mirbud, pracowała jako główny podwykonawca przy budowie pierwszego etapu obwodnicy (głównym wykonawcą było wówczas konsorcjum Erbedim i Mirbud).
Umowa na powstający tzw. łącznik obwodnicy została podpisana w sierpniu ub. roku i ma być sfinalizowana pod koniec roku 2019. Prace projektowe wykonawca zakończył i złożył wniosek o wydanie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej pod koniec lutego.
Na początku lipca wykonawca informował o pracach związanych ze wzmocnieniem podłoża gruntowego kolumnami DMS, wykonywaniu wykopów otwartych pod ławy fundamentowe.