Obecnie kierowcy mogą korzystać z drogi ekspresowej S17 na odcinkach: Kurów – Lublin, obwodnica Lublina, Lublin – Piaski oraz obwodnica Garwolina. Docelowo trasa ma prowadzić z Warszawy do granicy państwa w miejscowości Hrebenne.
W ostatnim czasie pisaliśmy o odcinkach S17 między Warszawą a Lublinem, którymi mamy pojechać jeszcze w bieżącym, lub na początku następnego, roku (tekst można znaleźć tutaj). Trasa ekspresowa ma jednak docelowo prowadzić z Warszawy, przez Lublin, do granicy państwa w miejscowości Hrebenne. Kiedy więc możemy spodziewać się szybkiej trasy ze stolicy do polsko-ukraińskiej granicy?
Trzy części w budowie
Obecnie w budowie są jeszcze trzy elementy S17, które mają zostać oddane do użytku w drugiej połowie 2020 roku lub na początku roku 2021 (przedstawiamy je w tabelce poniżej).
Pozostałe odcinki S17 Warszawa – Hrebenne w budowie |
Inwestycja |
Wykonawca |
Długość odcinka |
Planowane ukończenie |
Koszt (mln zł) |
Obwodnica Tomaszowa Lubelskiego |
Mota-Engil |
9,58 km |
kwiecień 2021 roku |
281,7 |
Zakręt – Lubelska |
Warbud |
2,538 km |
kwiecień 2021 roku |
400,2 |
Węzeł Lubelska |
Porr |
3,476 km |
październik 2020 roku |
276,6 |
Trasa w województwie lubelskim do końca 2025 roku
Poza wspomnianymi fragmentami S17 do zrealizowania są jeszcze części od węzła Drewnica do węzła Zakręt oraz od miejscowości Piaski do granicy państwa, wraz z dobudową drugiej jezdni powstającej obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Łącznie jest to ok. 130 km drogi w klasie S. Ostatecznie, według planów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad infrastruktura ma powstać do końca 2025 roku.
Obecnie trwa przetarg dotyczący prac przygotowawczych do wszystkich odcinków od miejscowości Piaski do Hrebennego. Obejmuje on opracowanie koncepcji programowej dla tras: Piaski – Łopiennik, Krasnystaw – Sitaniec, Hrubieszów – początek obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego, druga jezdnia obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego oraz koniec obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego – granica państwa, a także sporządzenie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ-R) dla tras: Łopiennik – Krasnystaw oraz Sitaniec – Hrubieszów.
Zamawiający wybrał już najkorzystniejsze oferty w tym postępowaniu. Koszt przeprowadzenia prac ma wynosić ok. 22,5 mln zł (
pełne zestawienie wybranych propozycji można znaleźć tutaj).
Co z WOW?
Pozostaje jeszcze problematyczny fragment Drewnica – Zakręt stanowiący część Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Trasa ma być realizowana w podziale na dwie części, Drewnica – Ząbki i Ząbki – Zakręt, i to właśnie w przypadku drugiej z nich pojawiają się kłopoty.
Odcinek ten ma biec przez warszawską dzielnicę Wesoła. Z końcem roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku wydała decyzję środowiskową dotyczącą tej trasy. Urząd wybierał spośród dwóch przebiegów, z których żaden nie cieszy się pełną akceptacją mieszkańców. Ostateczny wybór RDOŚ wywołał duży sprzeciw miejscowych.
Mimo to GDDKiA zdecydowała się na procedowanie sprawy. Na początku lutego br. wystartował przetarg na koncepcję dla tego fragmentu, a 14 marca nastąpiło w jego ramach otwarcie ofert (
ich zestawienie można znaleźć tutaj).
Z kolei odcinek Drewnica – Ząbki jest na etapie opracowywania koncepcji programowej. Umowa między GDDKiA a wykonawcą (firmą Mosty Katowice) została podpisana we wrześniu 2018 roku. Prace w jej ramach mają potrwać do końca września 2019 roku.
Według planów Generalnej Dyrekcji – część S17 stanowiąca Wschodnią Obwodnicę Warszawy ma powstać do końca 2025 roku.