Partner serwisu
Drogi i autostrady

Mamy 5 mld zł z Unii Europejskiej na budowę dróg

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
11-09-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Mamy 5 mld zł z Unii Europejskiej na budowę dróg
fot. GDDKiA
Dziś w Ministerstwie Rozwoju podpisane zostały umowy na dofinansowanie unijne dla sześciu inwestycji drogowych. Wartość dofinansowania to ponad 5 mld zł. Całkowita wartość kontraktów, których dotyczy dofinansowanie przekracza 11 mld zł.

Dzisiejsze dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko dotyczy odcinka drogi ekspresowej S2 Puławska – Lubelska na południowej obwodnicy Warszawy, S5 odcinka Białe Błota – Mielno, a także dwóch odcinków S6 – chodzi o fragmenty Kiełpino – początek obwodnicy Koszalina i Sianowa oraz obwodnica Koszalina i Sianowa. Dwa pozostałe odcinki to budowa drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka oraz budowa obwodnicy Góry Kalwarii w ciągu drogi krajowej nr 79 i 50.

W sumie to 180 km dróg. Wszystkie dofinansowane dziś przedsięwzięcia to inwestycje będące już w trakcie realizacji.

Wraz z dzisiejszym podpisaniem umów, drogownictwo jest pierwszym sektorem, który przekroczył 50 procent alokacji środków na lata 2014-2020. Jeśli chodzi o zrealizowane płatności jest to ponad 30 proc.

Nie tylko Unia

– Chciałbym byśmy wszędzie mieli taką sytuację jak w drogach – powiedział wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński. Jak poinformował, obecnie średnie wykorzystanie środków unijnych w kraju to ok. 40 proc., natomiast płatności w kraju to 10 proc. Kwieciński podkreślił, że drogownictwo to bardzo silny sektor.

– W ostatnich 20 latach wydaje nam się, że budujemy drogi wyłącznie z budżetu UE. Dziś to 5 mld zł. Jesteśmy wdzięczni za te środki, jednak całkowita wartość dofinansowanych zadań to 11 mld zł, więc 6 mld zł mamy z uszczelnienia podatków i ze środków budżetu państwa – powiedział podczas uroczystego podpisania umowy wicepremier, minister infrastruktury i finansów Mateusz Morawiecki. – Bez zdolności do finansowania tego typu projektów z budżetu te inwestycje nie byłyby możliwe – dodał.

Jak mówił wicepremier, rozwój gospodarczy należy traktować jako spójną całość. – Żeby to zaistniało ważne jest, by infrastruktura docierała pod strzechy – by oprócz dużych ośrodków łączyła też mniejsze miasta  – powiedział.

Mateusz Morawiecki odniósł się do zapowiedzianej w Krynicy likwidacji stref ekonomicznych. – Chcemy, by Polska była jedną dużą strefą ekonomiczną – mówił, ale jak dodał do tego potrzebne są sprawne połączenia między miastami.  – Polska jest krajem dużym, ale nie aż tak, by nie było nas stać na sprawne połączenia komunikacyjne – stwierdził Morawiecki.

Drogi z dotacją

Dofinansowana dziś droga ekspresowa S2 Puławska – Lubelska stanowiąca południową obwodnicę Warszawy jest kontynuacją autostrady A2 na terenie miasta stołecznego. W ramach przedsięwzięcia powstanie 18,8 km dwujezdniowej drogi ekspresowej, a także tunel pod Ursynowem i most przez Wisłę. Budowa powinna się zakończyć w roku 2020. Całkowita wartość tego zadania to 4,59 mld zł, z czego dofinansowanie unijne stanowi 1,7 mld zł.

W ramach budowy odcinka S5 Białe Błota – Mielno powstanie 54 km drogi ekspresowej będącej częścią połączenia Bydgoszczy z Poznaniem. Dotacja dotyczy trzech odcinków realizacyjnych. W sumie są one warte 1,37 mld zł, do czego Unia dopłaci 716,3 mln zł. Realizacja powinna się zakończyć w roku 2019.

Na trasie S6 dofinansowanie uzyskały dwa odcinki. Odcinek Kiełpino – początek obwodnicy Koszalina i Sianowa to blisko 63 km (trzy odcinki realizacyjne). Wartość kontraktów, które powinny być sfinalizowane w 2019 roku to 1,47 mld zł, przy unijnym dofinansowaniu w kwocie 641,1 mld zł.

Obwodnica Koszalina i Sianowa to 20 km drogi wartej 793,14 mln zł. Dotacja unijna to 377,88 mln zł.

Ekspresowa siódemka między Lubniem a Rabką liczy niespełna 16 km (w tym 3-km tunel) i kosztuje 2,47 mld zł. Unia dopłaci do budowy tej części Zakopianki 1,32 mld zł.

Ostatni dofinansowany projekt to obwodnica Góry Kalwarii. To trasa w ciągu dróg krajowych 79 i 50. Jej realizacja to koszt 419,85 mln zł. Dotacja unijna wyniesie 254,2 mln zł.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Ostatni odcinek S11 w zachodniopomorskim ma wykonawcę

Drogi i autostrady

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Ostatni odcinek S11 w zachodniopomorskim ma wykonawcę

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5