Dziś zakończyło się drążenie tunelu w Małym Lubniu pomiędzy Naprawą, a Skomielną Białą. Ekipy drążące drugą nitkę tunelu od północy i południa spotkały się. To ważny przełom w udrażnianiu połączenia drogowego między Krakowem a Zakopanem.
Ten newralgiczny odcinek Zakopianki ma być gotowy w 2021 roku. Za jego realizację odpowiada Astaldi.
Tzw. tunelowy odcinek Zakopianki to fragment drogi ekspresowej S7 między Naprawą a Skomielną Białą. Trasa liczy ok. 3 km, z czego 2 km przypada na dwukomorowy tunel.
Budowa tunelu jest realizowana na podstawie kontraktu z czerwca 2016 roku. Samo drążenie rozpoczęło się 6 marca 2017 roku. Tunel drążony jest metodą ADECO-RS zastosowaną tu po raz pierwszy w Polsce. Wykorzystuje się tu mikrowybuchy, które pozwalają krok po kroku pokonywać skałę. Wybuch, który pozwolił na przebicie drugiej nitki tunelu miał miejsce około południa w poniedziałek. Pierwsza nitka została przebita w październiku 2019 roku.
Ważne połączenie
– Polacy czekają na Zakopiankę od wielu lat. Wreszcie te oczekiwania stają się rzeczywistością. Przebicie drugiej nitki tunelu to kolejny ważny etap na drodze do celu, jakim jest ukończenie realizacji tej inwestycji – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Praca przy drążeniu tunelu wykonywana była w ruchu ciągłym, 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu. Jak przypomina inwestor, roboty prowadzone bez przerw i postojów wiążą się z występowaniem w górze naprężeń i odkształceń, które są na bieżąco monitorowane. Na bieżąco wykonywana jest też obudowa wstępna, w tym spryskiwanie betonem ścian i przodków, by nie osypywał się materiał skalny.
Tunel powstaje w trudnych warunkach fliszu karpackiego. W związku z osuwiskiem przy lewym portalu w Skomielnej Białej czasowo wstrzymano rozpoczęcie drążenia lewego tunelu od strony południowej. Konieczne było zabezpieczenie osuwiska i przeprojektowanie obiektów inżynieryjnych. W czerwcu 2019 r. zakończyło się tu palowanie. Pale zabezpieczające osuwisko stanowią jednocześnie konstrukcję budynku wentylatorni. Po jego ukończeniu rozpoczęto drążenie metodą podstropową, pod budynkiem wentylatorni. Jest on zlokalizowany bezpośrednio na wylocie tunelu lewego. Praca w kwarantannie
Jak podkreśla wykonawca, od blisko 36 miesięcy prace przy budowie tunelowego odcinka Zakopianki były prowadzone jedynie z bardzo krótkimi przerwami na Święta Wielkanocne, Bożego Narodzenia i Barbórkę.
Nie zatrzymała ich także pandemia koronawirusa, choć ta miała na nią wpływ. – Na budowie wprowadzono całkowitą izolację prac tunelowych, wykonujący je pracownicy, mieszkający na zapleczu budowy w Naprawie od ponad miesiąca nie mają kontaktów ze światem zewnętrznym – tłumaczy Aleksandra Kralkowska, dyrektor polskiego oddziału Astaldi S. p. A. – Mieszkają, pracują i jedzą w wyizolowanym, środowisku z dala od domów, dlatego to im należą się największe podziękowania za to, że drążenie tuneli zakończyło się zgodnie z planem – dodaje jej zastępca Marcin Żabka.
Przy drążeniu tuneli ponad 300 pracowników projektu wydobyło ponad milion sto tysięcy metrów sześciennych skał, do tunelu i obiektów inżynierskich zużyto 190 tysięcy metrów sześciennych betonu oraz 38 tysięcy ton stali.
Astaldi S. p. A., przez ponad 10 lat działalności na polskim rynku zrealizowała w kraju jedne z największych zadań z zakresu infrastruktury transportu: najdłuższy odcinek drogi szybkiego ruchu w technologii betonowej – 61kilometrów pomiędzy Rawą Mazowiecką, a Piotrkowem Trybunalskim, największą samorządową inwestycję w Polsce – centralny odcinek II linii metra, a w maju oddała do użytkowania trzy kolejne stacje na odcinku wschodnim – północnym. Firma wykonała także pierwszą w Polsce spalarnię śmieci w Bydgoszczy. Obecnie jest w trakcie realizacji tunelowych odcinków trasy S7 pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą oraz S2 pomiędzy węzłami Puławska i Przyczółkowa w Warszawie. Trzy odcinki Zakopianki
S7 od Lubnia do Rabki podzielona została na 3 odcinki, tj. Lubień – Naprawa, Naprawa – Skomielna Biała, Skomielna Biała – Rabka Zdrój wraz z dwujezdniową DK-47 do Chabówki.
W przypadku odcinka Lubień – Naprawa (dł. 7,6 km) pod koniec grudnia 2019 r. oddana do ruchu została jezdnia lewa, po której odbywa się ruch w obu kierunkach. Obecnie wykonywane są prace na jezdni prawej. Zaawansowanie robót wynosi ponad 90, a ich zakończenie prac jest planowane w tym roku.
Odcinek Skomielna Biała – Rabka Zdrój został oddany do ruchu we wrześniu 2019 r.
Na środkowym, tunelowym odcinku oprócz dwukomorowego tunelu z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami, budynkami wentylatorni oraz pełną infrastrukturą i wyposażeniem technicznym powstanie także wiadukt przed północnym portalem tunelu.
Obecnie wykonywana jest obudowa stała, nisze hydrantowe i sygnalizacyjno-alarmowe, przejścia awaryjne i przejazd awaryjny pomiędzy nitkami tunelu. Przed portalem północnym wykonywana jest izolacja płyty fundamentowej stacji wentylatorowej. Przed portalem południowym trwają prace przy budowie wentylatorni oraz nowego koryta potoku Stachorówka. Na skarpie przed portalem wykonywane są kosze gabionowe. Zaawansowanie prac wynosi ponad 50 proc.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.