Strabag Infrastruktura Południe złożył najtańszą ofertę na budowę autostrady A18 pomiędzy Olszyna i Golnicami. Oferta nieco przekracza budżet, ale jest w obecnej sytuacji rynkowej, nie jest to duża różnica.
Chodzi o 22 km jezdni południowej przygranicznej trasy. To jedna z tych dróg, której stan techniczny może być powodem do wstydu. Kierowcy wcale nie na wyrost nazywają ją „najdłuższymi schodami Europy” czy „patatajką”. To ma się zmienić.
GDDKiA w Zielonej Górze dziś otwarła oferty w przetargu na przebudowę odcinka od km 11+860 do km 33+760. Wpłynęło 5 propozycji. Przy budżecie zamawiającego w kwocie 303,820 mln zł, oferta z najniższą ceną jest warta 308,206 mln zł. Złożył ją Strabag Infrastruktura Południe. Pozostałe propozycje pochodzą od konsorcjum na czele z Berger Bau (324,754 mln zł), Budimeksu (326,547 mln zł), Porr (329,506 mln zł), Aldesy (332,333 mln zł). Można powiedzieć, że oferty,, a nawet i (mimo że przekroczony) kosztorys inwestora, są wyjątkowo wyrównane.
Wyświetl większą mapę
Planowana inwestycja jest zlokalizowana w powiatach żarskim i żagańskim, w gminach Trzebiel, Lipinki Łużyckie, Żary, Wymiarki i Iłowa, a sama droga wiedzie od przejścia granicznego z Niemcami w Olszynie.
Przebudowa ma być zrealizowana w ciągu 25 miesięcy od podpisania umowy. Wszyscy oferenci zaproponowali skrócenie czasu realizacji o 3 miesiące.
W ramach zamówienia maja być wykonane roboty budowlane na odcinku o długości 22 km wraz z budową Obwodu Utrzymania Autostrady. Powstać ma także węzeł autostradowy Żary (przebudowany będzie obecny węzeł), a także obiekty inżynierskie, w tym 3 wiadukty, 3 przejścia dla zwierząt nad autostradą, 1 most i 1 przejście pod autostradą.
To pierwszy odcinek, na którego przebudowę ogłoszony został przetarg. Docelowo do przebudowy ma trafić cały 70-kilometrowy odcinek drogi.
Obecna betonowa nawierzchnia południowej jezdni DK-18 pamięta jeszcze lata 30. ub. wieku (jezdnia północna powstała w 2007 roku). Jej stan techniczny jest bardzo zły – występują na niej m.in. spękania i ubytki w betonowych płytach, co istotnie pogarsza komfort jazdy (właściwie całkowicie go odbiera).