Katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał umowę na opracowanie stadium Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla drogi ekspresowej S11 w województwie śląskim. Kontrakt opiewa na niemal 3 mln zł.
Umowa dotyczy całej S11 na terenie województwa śląskiego. Liczy ona ok. 61 km, jednak, jak zaznacza GDDKiA – ostateczna długość oraz przebieg drogi będzie wynikała z wybranego wariantu. Przyjęto założenie, że na całej długości w granicach woj. śląskiego droga ekspresowa S11 będzie biegła po nowym śladzie, jednakże nie wyklucza się odcinkowego przebiegu drogi po istniejącej drodze krajowej nr 11.
Dokumentacja zostanie wykonana w ciągu 14 miesięcy, przez firmę Complex Projekt z Katowic, które za swoje prace otrzyma 2,786 mln zł. Szacunkowy koszt budowy drogi to ok. 3 mld zł, a przy późniejszej realizacji , w formule „projektuj i buduj”, trasa zostanie podzielona na dwa odcinki (trasy: granica województwa – obwodnica Tarnowskich Gór oraz sama obwodnica Tarnowskich Gór). Prace projektowe i budowlane są planowane na lata 2023-2026.
View Larger Map
W ramach opracowania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) oraz materiałów do decyzji środowiskowej zostanie opracowanych kilka wariantów trasy i każdy z nich zostanie szczegółowo przeanalizowany pod kątem aspektów technicznych, społecznych, ekonomicznych i środowiskowych. Natomiast w oparciu o przeprowadzoną analizę wielokryterialną we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zostanie wskazany jeden wariant realizacyjny.
Jak informuje GDDKiA – w chwili obecnej, na obszarze planowanej inwestycji, komunikacja regionalna oraz tranzytowa odbywa się poprzez drogi: DK-11, DW-911 i DK-78. W Tarnowskich Górach szlaki te łączą się i w kierunku północno-zachodnim ruch skumulowany odbywa się poprzez DK-11. Przedmiotowa DK-11 na odcinku od Tarnowskich Gór do granicy województwa opolskiego/śląskiego przebiega jako droga jednoprzestrzenna o dwóch pasach ruchu. Szlak prowadzi przez tereny zarówno zurbanizowane, jak i przez kompleksy leśne i rolne. W miejscowości Tworóg droga DK-11 krzyżuje się z drogą wojewódzką DW-907. Przekrój DK-11 na całym przebiegu ulega zróżnicowaniu i zmianom funkcjonalno-przestrzennym. Lokalnie występują chodniki (częściowo oddzielone od jezdni pasem zieleni), a pobocza cechuje znaczna zmienność. Droga ta nie posiada szlaku alternatywnego. Dlatego też znaczące obciążenie oraz nakładanie się ruchu lokalnego, regionalnego i tranzytowego powoduje spowolnienie potoków pojazdów i występowanie okresowych zatorów.