Partner serwisu
Inżynieria i innowacje

Jak ograniczyć hałas i drgania od ruchu kolejowego? Opracują rozwiązania

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-07-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Budimex

Podziel się ze znajomymi:

INŻYNIERIA I INNOWACJE
Jak ograniczyć hałas i drgania od ruchu kolejowego? Opracują rozwiązania
fot. Pixabay
Konsorcjum Budimex SA, Instytutu Kolejnictwa, Instytutu Ochrony Środowiska–Państwowego Instytutu Badawczego, TINES , którego liderem jest Politechnika Warszawska, pracuje nad innowacyjnymi urządzeniami dla PKP PLK, ograniczającymi emisję drgań i hałasu.

InRaViS i InRaNoS to nazwy projektów, których celem jest opracowanie innowacyjnych rozwiązań dedykowanych ochronie ludzi, budynków oraz środowiska przed hałasem i drganiami, powodowanymi ruchem kolejowym. Na podstawie symulacji numerycznych, badań laboratoryjnych oraz testów prowadzonych w warunkach rzeczywistych, powstaną wytyczne do stosowania wypracowanych urządzeń na liniach kolejowych, zarządzanych przez PKP PLK SA.

W ramach projektu InRaNoS (Innovative solutions for people and environment protection against rail traffic noise), zostaną stworzone dwa rodzaje prototypowych urządzeń ograniczających hałas – tłumiki przyszynowe i torowe. Projekt InRaViS (Innovative solutions for people and buildings protection against rail traffic vibrations) zakłada natomiast opracowanie czterech typów urządzeń wprowadzanych w konstrukcję nawierzchni kolejowej, przeznaczonych do podsypkowych (maty wibroizolacyjne podtłuczniowe i podkładki podpodkładowe) oraz bezpodsypkowych (maty wibroizolacyjne podpłytowe i system blokowych podpór szynowych w otulinie) konstrukcji nawierzchni kolejowej.

Prototypy urządzeń będą wynikiem optymalizacji materiałowych, geometrycznych oraz symulacji komputerowych i badań laboratoryjnych. Zostaną zaprojektowane dzięki analizie mechanizmów powstawania oraz ograniczania drgań i hałasu, a także skuteczności ich tłumienia. Efektywność prototypów tłumiących hałas zostanie także zbadana metodą impulsową na wycinkach konstrukcji nawierzchni kolejowej przez Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej. Wszystkie urządzenia, dopracowane pod względem technicznym, wyprodukuje firma TINES, a ich zabudowę na odcinkach badawczych toru doświadczalnego Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie wykona Budimex SA.

Pomiary poziomu hałasu na torze doświadczalnym wykona Instytut Ochrony Środowiska–Państwowy Instytut Badawczy, poziomu drgań transmitowanych do otoczenia trasy – Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej, a poziomu oddziaływań w pojeździe szynowym – Instytut Kolejnictwa.

Na podstawie wyników badań i testów powstaną wytyczne stosowania urządzeń w celu ograniczenia poziomu drgań i hałasu od ruchu kolejowego, możliwy będzie precyzyjny dobór środków minimalizujących w stosunku do skali przekroczeń. Zakończenie prac planowane jest na maj 2021 r.

Projekty InRaViS oraz InRaNoS współfinansowane są z funduszy PKP PLK oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach konkursu nr 1/4.1.1/2017/POIR Wspólne Przedsięwzięcie BRIK.

Wartość projektu InRaVis to ponad 7,3 mln zł, natomiast wartość projektu InRaNos wynosi przeszło 3,885 mln zł.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Budimex blisko wygranej przetargu na S16 koło Olsztyna

Drogi i autostrady

Obwodnica Przecławia i Warzymic gotowa przed terminem. Wkrótce otwarcie

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Łódzkie. Ruszają testy systemu zarządzania ruchem

Drogi i autostrady

Przełomowy projekt zapory pływowej w Wielkiej Brytanii

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

Budimex blisko wygranej przetargu na S16 koło Olsztyna

Drogi i autostrady

Obwodnica Przecławia i Warzymic gotowa przed terminem. Wkrótce otwarcie

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Łódzkie. Ruszają testy systemu zarządzania ruchem

Drogi i autostrady

Przełomowy projekt zapory pływowej w Wielkiej Brytanii

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5