– Wszystko wskazuje na to, że do roku 2030 wielkość przeładunków w naszym porcie może wzrosnąć aż trzykrotnie – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Dorota Raben, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Głównym celem ZMPG jest aby w Gdańsku powstał port V generacji. Pomóc w tym może budowa tzw. "portu zewnętrznego".
Leonard Dolecki, portal „RynekInfrastruktury.pl”: Jakie są perspektywy i główne założenia w działaniu na najbliższy czas dla Portu Gdańsk?Dorota Raben, prezes Zarządu Portu Morskiego Gdańsk: Mówiąc o przyszłości portu i kierunkach jego dalszego rozwoju, koncentrować będziemy nasze wysiłki na tych samych zasadniczych kwestiach. Pierwsza to wzmacnianiu pozycji portu jako kluczowego hub-u dla akwenu Morza Bałtyckiego zarówno w kontekście ładunków skonteneryzowanych, jak i masowych. Drugim zadaniem jest przeobrażeniu portu w port V generacji, czyli nie tylko w miejsce przeładunku towarów, ale także w miejsce, w którym rozwija się przemysł przyportowy co generuje wartość dodaną. Temu też poświęciliśmy sporo uwagi w naszej strategii rozwoju do roku 2027. Sprzyjać temu niewątpliwie będzie rozbudowa funkcji logistycznych co wpływa na coraz bardziej rosnące zainteresowanie inwestorów lokowaniem w naszym porcie swoich magazynów głównie z przeznaczeniem na produkty branży FMCG.
Jeśli chodzi o perspektywy, jawią się one bardzo dobrze, co również potwierdziliśmy w naszej strategii. Wszystko wskazuje na to, że do roku 2030 wielkość przeładunków w naszym porcie może wzrosnąć aż trzykrotnie. Nie słabnie także zainteresowanie naszym portem wśród inwestorów tak krajowych, jak i zagranicznych, zatem można powiedzieć, że wszystko wskazuje na to, że Gdańsk będzie konsekwentnie realizował politykę umacniania swojej pozycji na rynku, w co głęboko wierzymy.
Na jakim etapie są plany budowy tzw. "portu zewnętrznego" w Gdańsku?
W marcu ubiegłego roku oficjalne rozpoczęliśmy realizację fazy koncepcyjno-analitycznej budowy Portu Zewnętrznego (Portu Centralnego) – projektu, który zadecyduje o kształcie i pozycji portu w następnych dziesięcioleciach oraz sprzyjać będzie realizacji celu nadrzędnego Portu Gdańsk, a mianowicie przekształcenia go w port V generacji. W tym celu, powołaliśmy specjalny interdyscyplinarny zespół spośród naszych pracowników, którzy rozpoczęli pracę nad pierwszą fazą projektu, która służyć będzie zweryfikowaniu założeń strategicznych w zakresie możliwości przestrzennych oraz zweryfikowaniu zawartych w strategii prognoz rynkowych uzasadniających dalszą rozbudowę portu.
Zgodnie z przyjętymi założeniami, docelowo przewidujemy trzy fazy realizacji projektu: analityczno-koncepcyjną, dokumentacyjną oraz realizacyjną. Zakładamy, że budowa nowej części portu ostatecznie powinna zostać zainicjowana po roku 2020.
Dorota Raben dla RI: Uniwersalność portu kluczem do jego sukcesu [cz. 1]Dorota Raben dla RI: Czynniki polskie wpływające na Port Gdańsk [cz. 2]Dorota Raben dla RI: Rozwijajmy transport intermodalny [cz. 3]