Mieszkańcy Pomorza, a w szczególności miasta Słupska, od lat oczekują budowy drogi ekspresowej S6. Obecnie realizowane są odcinki od Goleniowa do końca obwodnicy Koszalina i Sianowa oraz od Trójmiasta do Lęborka. Po ich realizacji trasa będzie miała dużą lukę prowadzącą od Koszalina, przez Słupsk, do Lęborka. Obecnie nie jest znana data ogłoszenia przetargów na budowę, infrastruktury. Niemniej jednak, w najbliższym czasie możemy spodziewać się przetargów dotyczących opracowań dla tych fragmentów S6, które będą prowadzić do uzyskania Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID). Takie działania muszą zostać podjęte ponieważ jeśli się tak nie stanie, to Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) może nie zdążyć złożyć wniosku o ZRID przed zakończeniem okresu używalności Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach (DŚU).
Przetargi na projekt i budowę drogi ekspresową S6 na odcinkach Słupsk – Lębork i Koszalin – Słupsk ruszyły w III kwartale 2015 roku w podziale na 6 zadań obejmujących łącznie ok. 100 km trasy w kategorii S. Niestety później zostały one wstrzymane i ostatnim wydarzeniem, związanym z nimi, była publikacja firm dopuszczonych do ubiegania się o realizację zamówień w III kwartale 2016 roku. Od tego czasu w sprawie postępowań nic się nie ruszyło, mimo, że cały czas można znaleźć je nieunieważnione na stronie GDDKiA.
O budowę drogi starają się już od dawna mieszkańcy środkowej części Pomorza. Jednak w maju 2018 roku Ministerstw Infrastruktury stwierdziło, że prace projektowe i budowlane w tej sprawie mogłyby się rozpocząć najwcześniej na początku 2021 roku (
więcej na ten temat pisaliśmy tutaj). Prace projektowe muszą jednak wystartować wcześniej.
– Obecnie GDDKiA podejmuje działania aby wykorzystać okres używalności Decyzji Środowiskowych Uwarunkowaniach (DŚU). Przygotowujemy dokumenty pozwalające pozyskać finansowanie pierwszego etapu realizacji inwestycji, czyli opracowanie dokumentów niezbędnych do uzyskania ZRID – mówi Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA.
Najpilniejszy termin do którego konieczne jest złożenie wniosku o ZRID to 1 marca 2021 roku i dotyczy to odcinka Koszalin – Słupsk. Decyzje co do kolejnych etapów realizacji inwestycji zostaną podjęte w terminie późniejszym. To oznacza, że dla odcinka Lębork – Słupsk wniosek o ZRID musi zostać złożony do 23 grudnia 2020 roku. Termin ten może zostać wydłużony o cztery lata w przypadku uzyskania postanowienia o etapowaniu realizowania inwestycji.
Postępowania mają obejmować na razie tylko pierwszych etapów inwestycji, którego finałem będzie uzyskania tej decyzji. To powinno pozwolić, aby później realizować w systemie finansowanym z budżetu państwa lub Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP). Jak podkreśla GDDKiA – należy pamiętać że obecny etap przygotowania poszczególnych odcinków jest zróżnicowany.
Dyskusyjna jest także chęć realizacji tej drogi w formule PPP. Pomysł nie raz był krytykowany, szczególnie przez przedstawicieli Słupska. W rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” w lutym 2018 roku, były prezydent miasta, Rober Biedroń, stwierdził, że budowa tej trasy w taki sposób jest niemożliwa (
cały wywiad można znaleźć tutaj).
Aby jednak Generalna Dyrekcja mogła podjąć działania konieczne jest zatwierdzenie finansowania przez Ministerstwo Infrastruktury. Konieczne byłoby więc podpisanie programu inwestycyjnego przez szefa resortu, Andrzeja Adamczyka. Jeśli stałoby się tak w najbliższym czasie to pierwsze postępowania mogłyby ruszyć w drugiej połowie kwietnia br.