Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Porty chcą korzystać z korytarza Bałtyk – Adriatyk

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
14-07-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfarstruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Porty chcą korzystać z korytarza Bałtyk – Adriatyk
fot. swinoujscie.pl
Korytarze transportowe mają z założenia zrewolucjonizować transport Europejski. Jednym z nich jest korytarz towarowy nr 5, czyli droga łącząca Morze Bałtyckie i Morze Adriatyckie. Jego założeniem jest przede wszystkim intermodalność. To powoduje, że aby działał on w takiej postaci jak zakłada Unia Europejska, potrzeba inwestycji w wielu dziedzinach transportu. Na to z kolei potrzeba dużych nakładów finansowych. Jednak jeśli uruchomiony korytarz będzie odpowiednio funkcjonował przyniesie ogromne korzyści.

Trasa północ – południe

Korytarz Bałtyk – Adriatyk, przy pierwszych założeniach, miał zaczynać się w Trójmieście i biec przez Warszawę, Katowice, Żilinę, Brno, Bratysławę, Wiedeń, Graz, Klagenfurt, Villach, Udine, Triest i Wenecję do Bolonii. Ostatecznie, w 2013 roku rozszerzono tę trasę o tzw. Korytarz Szczeciński, czyli o drogę z zachodniopomorskich portów przez Poznań, Wrocław i Ostrawę do Wiednia. Ta poprawka umożliwi rozbudowę infrastruktury kolejowej i drogowej oraz połączenie portów w Szczecinie i Świnoujściu z zapleczem.

Szlak ma za zadnie przede wszystkim łączyć. I nie chodzi tu tylko o łączenie dwóch mórz, ale także o łączenie różnych środków transportu. Zaczynając od morskiego, przez żeglugę śródlądową i drogi po kolej. To intermodalne myślenie może pomóc w realizacji europejskich celów, takich jak przeniesienie tranzytu z dróg na szlaki wodne lub na szyny, ale również przynieść duże zyski.

Jednak żeby korytarz w ogóle zaczął działać oczywiste jest to, że trzeba najpierw przeprowadzić wiele inwestycji. I tak, jak każdy z wymienionych środków transportu ma mieć udział na trasie z Polski na południe Europy, tak każdy trzeba rozwinąć.

Najbardziej zainteresowani

Inicjatywa ma łączyć porty morskie nad Bałtykiem i Adriatykiem. Nic więc dziwnego, że są one jednymi z najbardziej zainteresowanych podmiotów w tej sprawie. Idea korytarza ma zaangażować wszystkie największe polskie porty morskie, czyli Gdańsk, Gdynię oraz Szczecin i Świnoujście. W ich kwestii rozwój już jest zauważalny. Przeładunki w każdym z nich rosną. Na czele, od długiego czasu, stoi Port Gdańsk, w którym w 2016 roku przeładowano ponad 37 mln ton towaru. W tym mieście znajduje się także największy z polskich terminali kontenerowych. W DCT Gdańsk obrót kontenerów w ubiegłym roku wyniósł ok. 1,3 mln TEU. Jest to ważne z uwagi na to, że to właśnie w kontenery najlepiej wozić intermodalnie.

Pozytywnie patrzeć na przyszłość dużych polskich portów morskich można także przez to, że każdy z nich pracuje nad dużymi inwestycjami. W przypadku gdyńskiego portu jest to budowa Obrotnicy nr 2, która ma pozwolić na wpływanie do niego większych statków. Jeśli chodzi o zachodniopomorski zespół portów jest to planowanie modernizacji części terminala promowego do przeładunku kontenerów. I wreszcie w przypadku Gdańska jest to modernizacja infrastruktury dostępowej oraz nabrzeży, a także, w dalszej przyszłości, budowa tzw. Portu Centralnego.

Aktualna sytuacja

W perspektywie inwestycji i rozbudowy korytarza nr 5 każdy z zarządów czeka na rozwój spraw. – Zarząd ZMPSiŚ liczy na wzrost masy towarowej, która będzie obsługiwana, z wykorzystaniem korytarza Bałtyk-Adriatyk, przez port w Świnoujściu. Obecnie dynamika wzrostu obrotów towarowych w terminalu promowym w Świnoujściu wynosi w każdym roku ok. 10%. W kierunku Skandynawii odchodzi ze Świnoujścia 11 kursów dziennie, co daje terminalowi promowemu w Świnoujściu pozycję lidera. Dlatego też dla dalszego rozwoju terminalu kluczowe znaczenie ma dobre skomunikowanie z zapleczem, a wiec dokończenie budowy trasy S3, którą towary są transportowane z południa Europy do Szwecji i w kierunku odwrotnym – informuje Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Również Port Gdańsk chce odegrać znaczącą rolę jako międzynarodowy węzeł komunikacyjny. – Zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej strategią Port Gdańsk jest ważny jako ogniwo europejskich korytarzy transportowych – informuje zarząd gdańskiego portu.

Korytarz Bałtyk-Adriatyk przede wszystkim daje możliwości dla wielu gałęzi gospodarki. – Mądra i efektywna współpraca na rzecz rozwoju Korytarza Bałtyk-Adriatyk stworzy odpowiednie warunki dla dynamicznego polskiego handlu zagranicznego, dodatkowo dając szansę naszym firmom, w tym portom, na udział w wymianie handlowej Skandynawii z południem Europy. Nie zapominajmy, że zapewni jednocześnie sprawny transport wewnątrz kraju – zaznacza Krzysztof Szymborski, prezes Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

LOTAMS z umową na budowę bazy obsługowej w Rzeszowie (wizualizacje)

Intermodal i logistyka

LOTAMS z umową na budowę bazy obsługowej w Rzeszowie (wizualizacje)

inf. pras. 09 września 2023

PKP Cargo: Nowy terminal intermodalny na ukończeniu [zdjęcia]

Intermodal i logistyka

Chełm szuka wykonawcy infrastruktury dostępowej do terminala intermodalnego

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Tak Port Gdańsk przygotował się na przeładunki zboża

Intermodal i logistyka

Tak Port Gdańsk przygotował się na przeładunki zboża

inf prasowa 21 sierpnia 2023

 Porr wybrany do realizacji inwestycji w porcie Gdańsk

Intermodal i logistyka

CMA CGM: Pierwsze zawinięcie do Gdańska w ramach nowego serwisu oceanicznego

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

LOTAMS z umową na budowę bazy obsługowej w Rzeszowie (wizualizacje)

Intermodal i logistyka

LOTAMS z umową na budowę bazy obsługowej w Rzeszowie (wizualizacje)

inf. pras. 09 września 2023

PKP Cargo: Nowy terminal intermodalny na ukończeniu [zdjęcia]

Intermodal i logistyka

Chełm szuka wykonawcy infrastruktury dostępowej do terminala intermodalnego

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Tak Port Gdańsk przygotował się na przeładunki zboża

Intermodal i logistyka

Tak Port Gdańsk przygotował się na przeładunki zboża

inf prasowa 21 sierpnia 2023

 Porr wybrany do realizacji inwestycji w porcie Gdańsk

Intermodal i logistyka

CMA CGM: Pierwsze zawinięcie do Gdańska w ramach nowego serwisu oceanicznego

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5