Wątki
Następny wątek
Poprzedni wątek
Kongres Infrastruktury Polskiej online za nami. Dziękujemy za Wasz udział!
Tegoroczny Kongres Infrastruktury Polskiej ze względu na pandemię, realizowaliśmy w formule online. Przez trzy dni, między 17 a 19 czerwca, wspólnie uczestniczyliśmy w prelekcjach i debatach. Dziękujemy za Państwa liczną obecność!
Jak udowodnić wpływ pandemii na kontrakt budowlany?
Niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązań z powodu pandemii może być usprawiedliwione. Uniknięcie przewidzianych w umowie konsekwencji wymaga jednak dobrego wykorzystania istniejących narzędzi prawnych – mówiła podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej prawniczka z zespołu projektów infrastrukturalnych w kancelarii WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr Magdalena Czenko.
BIM a inwestycje infrastrukturalne. Problemem nie jest prawo, a ostrożność i brak wiedzy
Choć na rynku pojawiają się coraz więcej zdigitalizowanych rozwiązań możliwych do zastosowania przy realizacji projektów budowlanych, branża, zwłaszcza na polskim poletku, nie absorbuje chętnie i w szybkim tempie. Nie bez powodu budownictwo nazywane jest branżą analogową. Technologią, do której przekonują się polscy budowlańcy jest BIM. O tym, co stanowi w największą przeszkodę we wdrażaniu tej technologii, czy Prawo zamówień publicznych zachęca czy zniechęca do jej używania i o jednej z pierwszych inwestycji realizowanej przy udziale BIM rozmawiano podczas debaty (19 czerwca) na VIII Kongresie Infrastruktury Polskiej.
Nowe drogi skuteczną gospodarczą szczepionką przeciwko koronawirusowi
Tegoroczny Kongres Infrastruktury Polskiej (17-19 VI) przebiega w dość specyficznych okolicznościach i w związku z sytuacją epidemiczną odbywa się w całości on-line. Wydarzenie zbiegło się w czasie z ogłoszonym przez rząd w tym tygodniu zwiększeniem finansowania Programu Budowy Dróg Krajowych. Na przełomie marca i kwietnia przekonywałem w mediach, że wydatki na rozwój infrastruktury są pod absolutną ochroną i żadnych cięć w tym zakresie w związku z pandemią nie będzie.
IDOM i Hyper Poland będą współpracować nad MagRail. Osiem minut z CPK do Warszawy!
Prezes Hyper Poland Przemysław Pączek i Marcin Warda, reprezentujący w Polsce wielobranżowy zespół prowadzący globalne projekty infrastrukturalne dla IDOM, poinformowali w piątek o zawarciu współpracy przy projekcie MagRail, który ma być alternatywą dla projektu Kolei Dużych Prędkości na linii 'Y', łączącej Warszawę i Łódź z Poznaniem i Wrocławiem. Nowa technologia pozwoli pokonać trasę ze stolicy do Centralnego Portu Komunikacyjnego w zaledwie osiem minut!
Pięć minut szybciej za pięć miliardów. Potrzebna zmiana paradygmatu inwestycji kolejowych
Zwieńczeniem drugiego dnia VII Kongresu Infrastruktury Polskiej była debata pt. „Jakość i efektywność inwestycji – czy projekty osiągają założone parametry”, do której wstęp wygłosił dr Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej. Swoją prezentację rozpoczął od zacytowania słów poparcia dla wiceministra infrastruktury Marcina Horały, który podkreślił niedawno, że należy zmienić paradygmat inwestycji kolejowych („Pięć lat rozgrzebywania linii kolejowej, kosztowało to 5 mld zł, a na koniec pociąg przyspieszał o pięć minut, jak dobrze poszło”). – Należy przyłożyć większą lupę do przygotowywania projektów tak, by osiągnąć dzięki realizacji jak najlepsze efekty – powiedział Majewski.
Inwestorzy nie spodziewają się trudnych roszczeń związanych z COVID-19
Dwaj najwięksi inwestorzy publiczni – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz PKP Polskie Linie Kolejowe – nie spodziewają trudnych sporów związanych z wpływem koronawirusa na realizację inwestycji. Przede wszystkim dlatego, że jak mówią, pandemia nie miała znaczącego wpływu na prowadzone prace. Inwestorzy zapewniają jednocześnie, że wszystkie roszczenia złożone przez wykonawców zostaną rozpatrzone.
Drapała: COVID a realizacja inwestycji. Uzasadnienie i dowody muszą być przygotowane starannie
− Wykonawcy muszą przygotowywać z najwyższą starannością przygotować dokumentację i materiał dowodowy, który pozwoli wykazać wpływ COVID-u na realizację inwestycji, trafnie dobierać uzasadnienie prawne i realizować je zgodnie z wytycznymi ustawodawcy – mówił 18 czerwca br. podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej prof. Przemysław Drapała z kancelarii JDP. Ekspert zaznaczył, że rozwiązania, z których mogą korzystać obecnie wykonawcy to czasowy okres ochronny, który w żadnym razie nie zwalnia wykonawców z odpowiedzialności.
Duże nadzieje w nowym Prawie zamówień publicznych. Praktyka zweryfikuje
To wyjątkowo zgodna opinia: przepisy nowej ustawy Prawa zamówień publicznych idą w dobrym kierunku – stwierdzili przedstawiciele branży infrastrukturalnej podczas debaty odbywającej się w ramach Kongresu Infrastruktury Polskiej. Wprawdzie najważniejsze będzie to, jak nowe prawo zafunkcjonuje w praktyce, ale i tu jest dobra informacja: po około półtora roku od ich wejścia w życie planowany jest przegląd tego co się udało, a co nie. W razie potrzeby, wspólnie z branżą mają być wypracowane poprawki.
Utrzymanie skali inwestycji to za mało
Polska branża budowlana stosunkowo niewiele ucierpiała na skutek pandemii koronawirusa. Stało się tak, między innymi, dzięki szybko wprowadzonym zmianom organizacyjnym, a także kolejnym przetargom na zadania drogowe i kolejowe ze środków krajowych i unijnych. Konieczne jest jednak dalsze zwiększenie skali inwestycji – uznali uczestnicy debaty podczas VIII Kongresu Infrastruktury Polskiej.
Lech: Nowa Perspektywa Finansowa UE to projekty ekologiczne. Prym będą wiodły inwestycje kolejowe
Nowa Perspektywa Finansowa Unii Europejskiej w latach 2021-2027 to trzy zasadnicze cele, takie jak cyfryzacja, dekarbonizacja oraz innowacje. Polska otrzyma 64 mld euro - przypomniała Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych podczas wystąpienia w trakcie Kongresu Infrastruktury Polskiej.
Przetarg na nadzór nad realizacją S19 Południowej Obwodnicy Białegostoku
Opolski oddział GDDKiA ogłosił przetarg na nadzór nad projektowaniem i realizacją robót na powstających odcinkach S19. Chodzi o fragmenty od węzła Białystok Księżyno (bez węzła) do węzła Białystok Południe (z węzłem) oraz drogi krajowej nr 65 na odcinku od węzła Białystok Południe do m. Grabówka i na odcinku od węzła Białystok Południe (bez węzła) – Ploski, czyli trasy, które będą tworzyć Południową Obwodnicę Białegostoku.
Redakcja i reklama w portalu
Skład redakcji i dane kontaktowe >
Regulamin
Serwisy partnerskie:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Railway Market
Rynek Lotniczy